IT

– Bredbåndsleverandørene driter seg ut på markedsføring

Du kan ikke selge en flaske brus som inneholder "opptil" 1 liter, sier tilsynssjefen.

OPPVASK: PT mener bredbåndsselskapene må skjerpe markedsføringen og trommer sammen til et oppvaskmøte sammen med Forbrukerombudet for å få mer edruelige budskap om brukernes faktiske hastighet på nettet.
OPPVASK: PT mener bredbåndsselskapene må skjerpe markedsføringen og trommer sammen til et oppvaskmøte sammen med Forbrukerombudet for å få mer edruelige budskap om brukernes faktiske hastighet på nettet. Bilde: Colourbox
6. juni 2013 - 14:32

Post- og teletilsynet aksepterer ikke hvordan bredbåndsbransjen lokker med fete hastigheter.

Nå gjør de felles sak med Forbrukerombudet for å stoppe metodene.

– Det kan jo se ut som at brukerne får et stadig bedre tilbud, med gratis modem og gratis installasjon. Derimot står det lite om kvaliteten på tjenestene de leverer, sier direktør Torstein Olsen i PT.

"Opptil" 40 Mbit/s

Han trekker frem hvordan flere leverandører lokker med "opp til" en viss kapasitet.

For eksempel viser oversikten på Netxtgentels nettsider at du kan få ulike abonnement "opp til" 40 megabit pr. sekund (Mbit/s).

Ice lokker med at "våre kunder kan oppleve internetthastigheter opp til 9,3 Mbit/s".

– Hvilke andre markedsfører seg på samme måte? Det er som å selge brus med opp til 1 liter i flaska, mener PT-sjefen.

OPP TIL: Bredbåndsleverandørene kan ikke bruke slike begreper i sin markedsføring, ifølge PT og Forbrukerombudet. Her fra nettsiden til Nextgentel.
OPP TIL: Bredbåndsleverandørene kan ikke bruke slike begreper i sin markedsføring, ifølge PT og Forbrukerombudet. Her fra nettsiden til Nextgentel.

Les også: Raskere fiber til halv pris

– Driter seg ut

Han sier rett ut at bredbåndsaktørene driter seg ut med slike metoder. Spesielt når de faktiske hastighetene ligger under det kundene betaler for.

De siste 12 månedene har PT samlet inn 43.300 målinger av de opplevde hastighetene.

Her er det ikke uvanlig med hastigheter på ned til 73 prosent av det kunden betaler for.

FOLKELIG: PT-direktør Torstein Olsen bruker folkelige ord når han beskriver markedsføringsmetodene i bredbåndsbransjen. Espen Zachariassen

Høstmøte

– Her må noe gjøres for å redde bransjens ære, erklærer Torstein Olsen.

Planen er å samarbeide med Forbrukerombudet om å oppdra selskapene. I september inviterer de til et felles møte med bransjen.

– Her må vi komme til enighet om hvordan tjenestene skal markedsføres. Jeg har tro på at vi kan komme rimelig raskt på plass med en grei ordning, sier PT-Olsen.

– Hva ønsker dere at bransjen skal gjøre i stedet for å lokke med «opp til» - da forteller de indirekte jo at kapasiteten vil variere?

– Det er jo dette vi skal diskutere med bransjen, så jeg har ikke svaret på forhånd.

Les også: Verdensrekord i trådløs dataoverføring

– Ikke oversalg

Ice mener at ingen i bransjen er interessert i å lokke med urealistisk høye hastigheter.

– Vi driver ikke og overselger oss for å kuppe kunder, sier administrerende direktør Eivind Helgaker til Teknisk Ukeblad.

Utfordringen er at den opplevde hastigheten kan variere mye, spesielt innen mobilt bredbånd.

– Og hva skal vi si til kundene, da, spør Ice-sjefen, som er positiv til et møte med myndighetene til høsten.

– Det er viktig å komme frem til et budskap som ikke skaper gale forventninger, sier Helgaker.

Les også:

Telenor vil ha nye frekvenser for å fikse elendig 3G-dekning  

– Hvordan skal vi måle 1 megabit?

– Trafikkeksplosjonen på nett lukter trøbbel  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.