Trenchetog: Med en fart på en meter i minuttet freste Broadnet opp 2,5 km vei i Oslo og la ned seks rør som kunne brukes til fiber. Når toget var passert, var veien satt i stand. (Bilde: Broadnet)
Svært fornøyd: Utbyggingssjef i Broadnet, Jostein Solheim, mener prosjektet viser at den nye microtrencing-teknologien er klar til å bli brukt i stor skala. (Bilde: Odd R. Valmot)
Fint spor: Etter rørvogna er mikrogrøften klar for sand og ny gummiasfalt. (Bilde: Broadnet)
Automatisert: LIke bak fresen mates rørene ned og blir pakket med sand. (Bilde: Broadnet)
Bare rør: Rett etter freseoperasjonen legges seks rør ned som kan brukes til fiberfremføring. (Bilde: Broadnet)
Rørvogn: Rørene rulles ut fra enorme ruller på en egen vogn. (Bilde: Broadnet)
Grusing: Etter at rørene er lagt ned og pakket med sand blir grøfta fylt med en litt gorvere grusfraksjon og så komprimeres det hele før det forsegles med en svært fleksibel asfaltgummi. (Bilde: Broadnet)
Kurveegenskaper: Fresen hadde ingen problemer med å forsere kurver. Men når de ble veldig skarpe ble fresen kjørt i segmenter. (Bilde: Broadnet)

MICROTRENCHING

Raskere fiber til halv pris

– Microtrenching-teknologien er klar til å brukes i stor skala.

Hvordan legge fiber fort og billig i etablerte, urbane bystrøk? Det har vært en utfordring i mange år.

Ingen liker flere kabler i stolper, og tradisjonell graving er kostbart og tidkrevende. Dessuten ødelegger det veien.

Et alternativ er microtrenching, som har utviklet seg kraftig de siste årene.

Nå mener Broadnet at metoden er klar for rampelyset. Selskapet har kjørt et 2,5 km langt prøveprosjekt i Oslo, og resultatene er svært gode.

Les også: Billigere nettforbindelse for bedrifter

Megavinkelsliper

Freseutstyret Broadnet har benyttet i Oslo er utviklet i Sverige, og kan best beskrives som en svær vinkelsliper.

Bladet ser ut som et oppskalert segmentformet diamantblad som er 80 cm i diameter og 22 mm bredt. Når det har gnaget seg gjennom asfalten og lagene under, er det et 32 cm dypt og 22 mm smalt snitt i vegen.

Den motoriserte vognen som driver fresen trekker også etter seg et vogntog som trengs for å gjøre ferdig jobben. Like etter selve fresen mates det seks 14 mm rør ned i grøften, som pakkes rundt med sand. Til slutt drysser det ned en litt grovere grusfraksjon, før det hele komprimeres av et tungt stålhjul som ruller over sporet.

På toppen av det hele fylles sporet med en fleksibel asfaltgummi. Etter at toget er kjørt over med en fart på 60 meter i timen, er veien akkurat som den var tidligere.

– Faktisk er den litt bedre enn før. Fordi asfaltgummien er så elastisk virker den som en pakning i veien og kan oppta bevegelser som kommer fra tele og andre belastninger. På den måten sprekker ikke vegen så lett opp som vanlige asfaltdekker gjør. Spesielt når det er veier som er bygget med dårlig komprimerte masser, sier utbyggingssjef i Broadnet, Jostein Solheim.

Les også: Super-wifi rekker mange kilometer

Mye raskere

I prøveprosjektet ved Østensjø i Oslo la Broadnet opptil seks ganger 600 meter rør på et døgn.

– Når vi først gjør fresejobben, koster det forsvinnende lite å legge rør så det holder, sier Solheim.

Alternativet til slik microtrenching er å grave, men det er både dyrere, påvirker veien vesentlig mer og tar mye lengre tid.

Når de graver klarer de rundt hundre meter i døgnet, og det koster minst dobbelt så mye. De regner rundt 1500 kroner meteren for graving i tilsvarende områder. I tillegg påvirker graveutstyret trafikkavviklingen mye mer og over lengre tid.

Les også: – Stort rom for å senke prisene til kundene

Skepsis

Fra kommunalt hold har det vært uttrykt skepsis til microtrenching gjennom mange år.

Et av ankepunktene har vært dybden, som har vært grunnere med andre metoder. Broadnet mener at den svenske fresen som legger rørene med 25 cm overdekking, eliminerer slike problemer. Det er ikke noe problem å frese og reasfaltere senere når rørene legges så dypt.

– Skal vi få fart på fiberrevolusjonen må vi ta i bruk slike teknikker. Det er mye billigere, raskere og det belaster miljøet mindre. Om vinteren er fordelen enda større med denne metoden når vi sammenligner med graving, sier Solheim.

Mye å spare

Broadnet legger årlig rundt 50 mil fiber.

En fersk rapport fra Nexia viser at kostnadene ved graving av fiber utgjør cirka 80 prosent av totale kostnader ved fiberutbygging.

– Vi håper at Samferdselsdepartementet er på slike tall når de nå arbeider med den nye graveforskriften. Vi mener microtrenching kan gjøre underverker for samfunnskostnadene ved bygging av ny digital infrastruktur, sier Solheim.

PS! I bildeserien under kan du se hele arbeidsprosessen.

Les også:

Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet

Slik kan du se gjennom vegger

Skal bruke tv-frekvenser til mobilt bredbånd

Uten denne brikken stopper norsk elektronikk-industri