Dmitri Gorski ble permittert fra stillingen sin i oljebransjen. Utdanningen han tok mens han jobbet gjorde at han fikk avslag på dagpenger, men regelendringer kan gjøre at han nå får Nav-støtte likevel. (Foto: Privat)

Ble fratatt dagpengene på grunn av studier – nå kan han juble for regelendring

Får studere ti dager per semester.

Dmitri Gorski ble permittert 1. april, men fikk avslag på søknaden om dagpenger fra Nav fordi han studerer teknologiledelse på deltid.

Gorski mener Nav feiltolker unntaksbestemmelsene for dagpenger og utdanning og har sendt inn en klage. 

Den kan han måtte vente i opptil 20 uker før han får svar på. I mellomtiden har han ikke rett på en krone i dagpenger. 

– Da vil jeg ikke ha noe å leve av, jeg kommer ikke til å ha penger til å betale regninger, sier en oppgitt Gorski til Teknisk Ukeblad. 

Nå kan regjeringens regelendring gi ham dagpengene tilbake.  

– Det er gode nyheter, sier han.  

Deltidsstudier

Gorski er utdannet sivilingeniør og har i tillegg en doktorgrad i prosessteknologi.

Han har jobbet og betalt skatt i Norge i åtte år, de siste tre årene i oljebransjen. I tillegg begynte han i fjor høst på en MBA i teknologiledelse på deltid på Nord universitet, ved siden av fulltidsjobben. 

Studiet han tar er et samlingsbasert deltidsstudium, med normalt tre samlinger per semester. Studiet har halvert progresjon og skal kunne tas som et fjernstudie.

–  Det er tre samlinger på tre dager hvert semester. Utenom det er det selvstudier som gjelder og det skal kunne kombineres med full jobb, noe jeg også gjorde. Men Nav sidestiller studiet mitt med et fulltidsstudium, påpeker Gorski.  

Frykter avslag

Dmitri Gorski mener Nav gjorde en feil da de avslo søknaden hans om dagpenger på grunn av utdanning. Klagebehandlingen tar normalt 20 uker.
Dmitri Gorski mener Nav gjorde en feil da de avslo søknaden hans om dagpenger på grunn av utdanning. Klagebehandlingen tar normalt 20 uker. Bilde: Privat

Hovedregelen er at dagpenger og utdanning ikke kan kombineres, men det finnes likevel en rekke unntak.

Gorski mener paragrafen som handler om utdanning med kortvarige undervisningsperioder på dagtid eller fulltid vil være gjeldende for ham.

I avslagsbrevet skriver Nav om dette punktet at «også her er det et krav at utdanningen i sin helhet er normert til tre måneder eller mindre, og det er derfor klart at unntaket ikke vil komme til anvendelse».

– Men det står også i regelverket at det bare er samlet undervisningstid, som i mitt tilfelle er 36 dager, som skal regnes inn i tremånedersperioden, poengterer Gorski.

I regelverket står det: «Perioden på inntil tre måneder kan deles opp i bolker, men den samlede tid som nyttes til undervisningen kan maksimalt tilsvare tre måneders undervisning på full tid.» 

Derfor sendte han i midten av april inn en klage, med håp om å få omgjort vedtaket. 

Problemet hans er Nav kan bruke hele 20 uker på å behandle klagen, og han er dermed ikke garantert et svar før i september. I den perioden har han ikke rett på dagpenger. 

–  I tillegg er jeg redd for at klagen, etter lang behandlingstid, vil ende opp med å bli avslått. Det vil i så fall få katastrofale konsekvenser for økonomien min, understreker ingeniøren. 

– Normal saksbehandlingstid

Per Roger Samstad, avdelingsdirektør NAV Sør-Trøndelag, forklarer til Teknisk Ukeblad at siden studiet til Gorski er lagt opp med tre samlinger på tre-fire dager hvert semester, kan det ikke anses for å være eksplisitt utenfor arbeidstid.

Dermed går det heller ikke inn under noen av unntakene i lovverket.

– Studiet har en normert studietid på tre år, og unntaket relatert til utdanning på fulltid inntil tre måneder er dermed ikke oppfylt. Når det gjelder unntaket med hensyn til utdanning med kortvarige, bolkevise undervisningsperioder på dagtid/fulltid, er det et krav om at utdanningen i sin helhet er normert til tre måneder eller mindre, påpeker han. 

Samstad bekrefter at behandlingstiden på klagesaker er på opptil 20 uker. 

– Vi har forståelse for at dette er lenge å vente, og vi beklager saksbehandlingstiden. Dette er normal saksbehandlingstid på klagesaker av denne typen. Årsaken er at klagen først blir behandlet av NAV Forvaltning, og deretter av NAV Klageinstans hvis Forvaltning opprettholder sitt vedtak, sier han. 

Han bekrefter også at det er riktig at Gorski ikke får dagpenger mens klagen blir behandlet. 

– Det er fordi Gorski ikke fyller vilkårene for dagpenger da han er under utdanning, og han kan da følgelig ikke motta ytelsen mens klagen behandles. Fører klagen til at vedtaket blir omgjort vil han få utbetalt de dagpengene han hadde rett på i den gitte perioden, understreker Samstad. 

Kan juble for regelendring

Torsdag ble det kjent at regjeringen nå vil innføre en oppmykning i regelverket for dagpenger og utdanning

Det er trolig at sivilingeniøren nå får fortsette studiet sitt og samtidig motta dagpenger, uavhengig av hva Nav kommer frem til i behandlingen av klagen. 

Forslaget fra arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie går ut på at arbeidsledige kan ha inntil ti dagers undervisning på dagtid per semester, uten at dagpengene faller bort.

Ettersom studiet til Gorski er lagt opp med tre samlinger på tre dager per semester, er det grunn til å tro at han nå vil oppfylle vilkårene for dagpenger. 

– Dette vil være veldig positivt for meg. Nå kan det hende jeg slipper unna med bare én måned uten dagpenger, så dette er gode nyheter. Samtidig vil jeg si at det har tatt lang tid å få på plass nye regler. Det er godt over et halvt år siden denne problemstillingen ble tatt opp i media, poengterer han. 

Mener regelverket var urimelig

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie endrer nå reglene for dagpenger uder utdanning, slik at det åpnes opp for at det er mulige med opptil ti dager undervisning på dagtid i semesteret.
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie endrer nå reglene for dagpenger uder utdanning, slik at det åpnes opp for at det er mulige med opptil ti dager undervisning på dagtid i semesteret. Bilde: Gorm Kallestad/NTB scanpix

Teknisk Ukeblad har i en rekke artikler omtalt utfordringene arbeidsledige ingeniører møter i Nav-regelverket. Så sent som i høst uttalte regjeringen at det ikke var aktuelt å endre reglene for dagpenger og utdanning, men at de heller ønsket å be Nav om å være fleksible. 

I februar i år kom kontrabeskjeden, og nå ligger det an til at forslagene vil tre i kraft alt fra 1. mai, ifølge Arbeids- og sosialdepartementet. 

Torsdag møtte arbeids- og soialminister Hauglie og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen representanter for arbeidstakere, arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner for å diskutere ingeniørenes behov for ny kompetanse. 

Hauglie forklarer at endringene kommer som et resultat av at mange ingeniører befinner seg i tilsvarende situasjon som Gorski. 

– Bakgrunnen for endringene er at vi har sett at det er et stivbeint regelverk som har lagt begrensninger på de arbeidsledige som ønsker etterutdanning og faglig påfyll. VI har sett at det er mange som hadde startet utdanning mens de var i jobb, så mistet de jobben og deretter fikk de ikke dagpenger. Og det er urimelig, sier Hauglie til Teknisk Ukeblad.

Hun sier også at hun nå vil se på behandlingstiden for søknader for dagpenger. 

– Det er opplagt at det er noe vi må se på. Det kan jo ikke være slik at søknaden blir innvilget eller avslått etter at et kurs er ferdig. Vi må ha en rask saksbehandling på denne typen saken. Og 20 uker for behandling av en klage høres ut som veldig lang tid. Vi ønsker så klart at skal være så kort at det ikke gjør situasjonen vanskeligere for dem det gjelder, sier hun.

Ser på flere mulige endringer

Arbeidsministeren understreker at hovedregelen om at de som mottar dagpenger skal være reelle arbeidssøkere fremdeles ligger fast, men at de vil gjøre det lettere med videre- og etterutdanning som kan kombineres med dette.

– Før denne regelendringen så mistet du dagpengene dersom du hadde én dag eller mer med undervisning på dagtid. Nå kan du ha ti dager i semesteret. Da blir det enklere å tilpasse. Utdanning som lar seg kombinere med full jobb skal du nå ikke miste dagpengene for, påpeker hun.

 Hauglie forklarer at hun også ser på flere mulige endringer i regelverket for dagpenger og utdanning.

– Hva det er snakk om må jeg komme tilbake til senere. Vi har en del forslag som er til vurdering nå, men noen krever mer utredning for å se alle konsekvensene av dem, både de økonomiske og de prinsipielle sidene, sier hun.

– Ikke nok

Både Tekna og Nito var tilstede på møtet, og var klare i sin tilbakemelding. Regelendringen er et bra tiltak - men det er ikke nok. 

– Dette er et skritt i riktig retning, men det holder ikke. Dette hjelper ikke de fleste av våre medlemmer. Vi synes det er et kunstig skille mellom undervisning på dagtid og kveldstid. Slik det er nå kan du ta en mastergrad på kveldstid, men ikke et enkeltkurs som gir studiepoeng på dagtid, uten at det kommer svært mange restriksjoner, sier Lise Lyngsnes Randeberg i Tekna. 

Til dette svarer Hauglie at hun skjønner hva Tekna sier, men at studier på dagtid ikke er forenlig med å være reell arbeidssøker. 

– Hvis du studerer fulltid på dagtid, da er du i realiteten ikke tilgjengelig for arbeidsmarkedet. Du skal kunne ta en jobb, og de aller fleste stillinger er på dagtid. Det er et prinsipp vi ikke vil endre på, understreker arbeidsministeren. 

Samtidig var det flere av representantene for utdanningsinstitusjonene som nå sier at de ønsker å opprette eller tilpasse etter- og videreutdanningskurs til det nye regelverket.

Slik skal det bli enklere for arbeidsledige ingeniører å finne et tilbud som ikke medfører at de mister retten til dagpenger. 

– Langvarig og urettferdig behandling

Selv om problemene nå trolig løser seg for Gorski, er han likevel langt fra fornøyd etter sitt møte med Nav-systemet. 

Han mener det er firkantet og at det ikke er tilpasset dagens situasjon med mange høyt utdannede arbeidsledige – noe Nav har fått kritikk for en rekke ganger før. 

– Nav utsetter arbeidsledige som tar initiativ for langvarig og urettferdig behandling. Dette gjør at folk mister motivasjon og det minsker sjansene deres for å komme ut i jobb igjen, det motsatte av det de burde gjøre, mener han.

– Nå har jeg brukt et par uker på å krangle med Nav, i stedet for å bruke tiden på å finne meg ny jobb, understreker ingeniøren. 

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)