ARBEIDSLEDIGE INGENIØRER

7 diagrammer som beskriver arbeidsmarkedet for ingeniører

Arbeidsledigheten er mer enn doblet på to år.

2015 var året da arbeidsmarkedet for ingeniører nærmest kollapset, spesielt for dem ansatt i oljeindustrien.

Lav oljepris, kombinert med effektiviseringstiltak hos operatørene, har ført til både oljeselskap og leverandører har måttet fortsette å kutte i antall ansatte.

De nyeste tallene fra Nav, viser at det i desember i år var hele 6816 arbeidsledige ingeniører.

Økning på 70 prosent

Arbeidsledigheten for ingeniører har økt jevnt og trutt siden januar 2014. To år senere er ledigheten blant ingeniør- og ikt-fag mer doblet. Fra 3351 til over 6800 ledige.

Men det er først det siste året at ledigheten virkelig har skutt i været. I desember 2014 var 4027 ingeniører registrert som arbeidsledige hos Nav, rundt 700 flere enn ved starten av året.

Siden desember i fjor har antallet arbeidsledige ingeniører økt med 2789. Det vil si en økning på nesten 70 prosent det siste året.

Toppen ble nådd i oktober med 6853 ledige ingeniører, og en 73 prosents økning fra samme måned året før.

Venter fortsatt økning

I november sank ledigheten, mens den i desember sto på stedet hvil.

Men til tross for at ingeniørledigheten har flatet ut de siste par månedene, er det trolig for tidlig å håpe på at trenden skal snu.

Flere selskaper har meldt om videre kutt, deriblant National Oilwell Varco. De kuttet tidligere i år 900 fast ansatte, i tillegg til 600 innleide. Nå kommer en ny runde, som vil tre i kraft i 2016.

Også Statoil skal kutte 1500 ansatte i løpet av 2016, og selskapet har tilbudt sluttpakker til alle sine ansatte.

Nav har dessuten gått ut med sine prognoser, hvor de venter at ledigheten til neste år vil fortsette å stige. Først i 2017 vil veksten i norsk økonomi ta seg opp, og ledigheten gå noe ned, tror Nav.

Flest i Rogaland

Den geografiske spredningen av de arbeidsledige speiler i stor grad hvor oljenæringen har største fotfeste. Ikke uventet er Rogaland det fylket som er hardest rammet. Nav-tallene for desember viser at  1587 ingeniører nå er arbeidsledige her.

Den økende ledigheten i fylket merkes så godt at trafikken på E 39 mellom Stavanger og Sandnes nå faller, for første gang siden 70-tallet.

I Oslo er der 1033 arbeidsledige innen ingeniør- og ikt-fag, og også Hordaland er hardt rammet, med 908 ledige.

Lavest ingeniørledighet har Sogn og Fjordane og Finnmark, med henholdsvis 45 og 48 arbeidsledige i yrkesgruppen.

Nesten én av ti er over 60

Den største andelen arbeidsledige befinner seg i aldersgruppen 30-39. Nesten en tredjedel, 32 prosent, befinner seg i denne aldersgruppen.

Nesten én av fem arbeidsledige er 29 år eller yngre.

I motsatt ende ser vi at mer enn én av fire er over 50 år. 9 prosent av de arbeidsledige er 60 år eller eldre.

Flest ledige ingeniører

I yrkesgruppen for ingeniør- og ikt-fag som Nav opererer med, finnes det fire undergrupper.

Oversikten fra Nav viser at det er undergruppen ingeniører og teknikere som har høyest andel av de arbeidsledige. 2996 ingeniører og teknikere er arbeidsledige, noe som tilsvarer 44 prosent av hovedgruppen.

Også ikt-yrker har et høyt antall arbeidsledige, 2174.

Flere langtidsledige

Av de nesten 7000 ingeniørene uten jobb har 1169 personer, mer enn 1 av 6, vært arbeidssøkende i mer enn ett år, viser tall Teknisk Ukeblad har fått fra Nav.

I tillegg har 1459 personer, over en femtedel av de arbeidsledige, vært uten fullt arbeid i over seks måneder.

Det vil si at det til sammen er omkring 38 prosent, nesten fire av ti ledige ingeniører, som har vært uten jobb i et halvt år eller mer.

På den andre siden av skalaen finner vi at det også er mange som har blitt arbeidsledige nylig.

I underkant av 16 prosent, 1086 ingeniører, har vært registrert hos Nav i under fire uker.

Over 1000 arbeidsledige ingeniører står i fare for å miste dagpengene innen ett år, dersom de ikke kommer seg i jobb. – Situasjonen er spesiell ettersom ledigheten blant ingeniører er meget høy i enkelte fylker, sier Nav. Erlend Tangeraas Lygre

Kan miste dagpengene

De aller fleste arbeidstakere har rett på dagpenger i opptil 104 uker, altså i to år, dersom de blir arbeidsledige. Etter det er det stopp.

Da er sosialstøtte eller arbeidsrettet tiltak fra Nav eneste mulighet.

Dermed har de rundt 1000 ingeniørene som har vært registrert som arbeidssøkende i over ett år, maksimalt ett år på å komme seg i ny jobb før dagpengene forsvinner.

Tiltak i 2016

I statsbudsjettet for neste år har regjeringen bevilget fire milliarder kroner til ulike tiltak, for å skape flere arbeidsplasser for ingeniører.

Blant tiltakene er satsing samferdsel og bygg, mer penger til innovasjonsprogrammer og tiltak for økt aktivitet i verftsindustrien.

Men til tross for at det er satt av milliarder av kroner, vet ikke regjeringen hvor mange nye arbeidsplasser tiltakene kan ventes å skape.

I tillegg opprettes det 350 nye studieplasser i praktisk-pedagogisk utdanning, spesielt rettet mot ingeniører. Studieplassene kommer dessuten med lavere inntakskrav, slik at det nå blir lettere for ingeniører å ta lærerutdannelse.

Men regjeringen vil likevel ikke endre på regelverket, for å sikre at ingeniører og andre arbeidsledige som mottar dagpenger kan ta deltidsutdanning uten å miste retten til Nav-støtte.

Den arbeidsledige sivilingeniøren Karine Huuse er bare én av flere som har fått problemer med Nav på grunn av studier. Hun mistet dagpengene på grunn av et fjernstudie på fire dager