Konsernsjef Ola Mørkved Rinnan i Eidsiva energi ved siden av krafselskapets nyanskaffede Toyota Prius som er bygget om til en plug-in-hybrid. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Et lite strøminntak på utsiden og ei litium-ionbatteripakke i bagasjerommet er det som skiller en ordinær Toyota Prius fra Eidsiva energis ombygde plug-in-variant. Konsernsjef Ola Mørkved Rinnan til venstre og klimarådgiver Erik Longva med strømkabelen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Et litium-ionbatteri som rommer ni kilowattimer er plassert i bagasjerommet på den ombygde Priusen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
På dahsbordet er Toyotas originale display som viser status for hybridsystemet supplert med et display fra Amberjack som viser hvordan litium-ionbatteriene har det. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Bilframtiden er på Hamar

Eidsiva energi på Hamar har en spennende bilpark: Fire Think City elbiler er nå supplert med det som trolig er Norges første plug-in-hybrid.

Plug-in-entusiast

– Plug-in er et begrep folk kan lære seg først som sist. Om fem-seks år er det neppe mange som kjøper andre nybiler enn slike hybrider, tror konsernsjef Ola Mørkved Rinnan i Eidsiva energi.

Selv om selskapet også har en liten flåte av rene elbiler, er det plug-in-hybridene han bruker størst ord om.

Selv om selskapet også har en liten flåte av rene elbiler, er det plug-in-hybridene han bruker størst ord om. Konsernsjef Ola Mørkved Rinnan i Eidsiva energi

– Det blir en ny tid. Jeg tror det er plug-in-hybridene som vil bidra mest til å elektrifisere veitransporten i Norge. Det ligger ikke til nordmenn å ha begrensninger i rekkevidden på bilen. Vi må vite at vi kommer oss både til Tynset og Göteborg, sier Eidsiva-sjefen.

Konvertert i England

Eidsivas nye plug-in-hybrid er en standard Toyota Prius som er blitt konvertert i England av Amberjack Projects. Dette er ett av flere selskaper, de fleste av dem i USA, som har spesialisert seg på denne typen ombygging.

Bygg din egen plug-in

Det originale nikkel-metallhydrid-batteriet (NiMH) på 1,3 kilowattimer er erstattet med en litium-ionbatteripakke (LiFePO4) på 9 kWh som kan lades på forhånd og selvsagt under kjøring og nedbremsing.

I tillegg er elektronikken omprogrammert slik at hybridsystemet skjønner at den har mer energi om bord og kjører mer på el.

Dette har kostet om lag 100.000 kroner på toppen av de 300.000 kronene Priusen kostet. Og samtidig har det kostet dem fabrikkgarantien fra Toyota som følge av at hybridsystemet er tuklet med. Det koster å være miljøavantgardist.

Lite ren el

Den nye batteripakken holder til rundt 40 kilometer kjøring på kun elektrisitet. I teorien. For det er marginalt hvor mye ren batteridrift Priusen aksepterer i daglig bruk.

Teknisk Ukeblad har testkjørt bilen og erfarte at under middels til hard akselerasjon eller så snart hastigheten nådde 40 km/t, startet bensinmotoren og nektet å stoppe. Den fortsatte å surre og gå selv ved lyskryss. Med andre ord er det umulig å pendle to mil til jobb utslippsfritt som med en elbil.

Priusen er etter ombygging fortsatt en (serie)-parallellhybrid og ikke en ren seriehybrid som for eksempel de kommende Chevy Volt/Opel Ampera fra GM, der forbrenningsmotoren ikke er koblet til drivlinja med kun fungerer som et aggregat for batteriene/elmotoren.

Eidsivas miljøbilpark består nå av fire Think City og én ombygd Toyota Prius plug-in.

Kvart liter mila

– Vi har kun rukket å teste den overfladisk på noen turer mellom Hamar og Lillehammer. Da har vi erfart at bensinforbruket har gått ned fra cirka 0,5 liter per mil med original-Prius til omtrent det halve, 0,25 liter per mil, med den ombygde. Nå inngår vi et samarbeid med Norsk Trafikksenter på Våler for å foreta mer grundige målinger, forteller klimarådgiver Erik Longva.

Fortum Power and Heat AB og Miljøforvaltningen i Stockholm startet et tilsvarende utprøvingsprosjekt, om enn noe større, av plug-in-hybrider i fjor sommer.

Les også: Sverige prøver ut plug-in-hybrider

Også Toyota selv planlegger å teste ut plug-in-hybrider.

Toyota tester plug-in i Norge

Demonstrasjon

– Dette er verken det ultimate svaret eller noen revolusjon. Men en slik ombygd Prius gir oss muligheten til å vise fram det alle snakker om, mens vi venter på at bilprodusentene skal levere plug-in-hybrider fra fabrikk, sier Longva.

– Hva med infrastrukturen, for eksempel ladestasjoner for hurtiglading?

– Det vil komme. Men vi må passe oss for å lage spørsmålet om hva slags løsninger for hurtiglading vi skal velge til et problem, men heller bruke det som faktisk finnes allerede i dag, sier Longva.

Avgiftsspørsmål

– Samtidig er vi veldig spente på hva slags avgifter staten vil legge på plug-in-hybridene når de kommer for salg om få år, sier han.

Eidsivas Toyota Prius har et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren. Det er i utgangspunktet det også de kommende plug-in-hybridene vil ha. Elbiler er fritatt alt dette samt moms og har i tillegg en rekke andre insentiver som for eksempel gratis parkering og tilgang til kollektivfeltet.

Spørsmålet nå er om det norske avgiftssystemet i framtida vil reflektere at plug-in-hybridene i hovedsak er elbiler med potensial for drahjelp fra en liten forbrenningsmotor.

Vil foreslå billigere plug-in-hybrider

Lader opp til elbilåret