De fem plug-in-hybridene i Stockholm er Priuser som Nilar og Plug-In Conversions Corporation i USA har bygget om. (Bilde: Plug-In Conversion Corporation)

Sverige prøver ut plug-in-hybrider

Riktignok er det ikke fabrikkbygde plug-in-hybrider som først er ventet på markedet i 2010.

Her er det snakk om fem ordinære Toyota Prius som er bygget om til plug-in med en ekstra batteripakke i bagasjerommet og nytt styringssystem slik at de kan lades opp på forhånd.

Les også: Bygg din egen plug-in

Har kjørt en uke

Det er energiselskapet Fortum Power and Heat AB og Miljøforvaltningen i Stockholm som har gått sammen i prosjektet Mobilel.

De fem konverterte Priusene har rullet rundt i den svenske hovedstaden i en uke nå. Formålet til prosjektet er å demonstrere og teste den nye teknologien samt å utrede infrastrukturelle spørsmål.

Her er avtalen mellom Fortum og Stockholm by

Trenger ladestasjoner

– Bilene brukes daglig om det har vært helt problemfritt. Vi lader dem om natta og rekkevidden er ganske lang, sier Patrik Nilsson som er prosjektleder i Fortum til svenske Miljørapporten .

Spørsmålet om ladestasjoner diskuteres nå i Fortum. Ifølge Nilsson finnes det i Stockholm 300 000 leiligheter som ikke har strømuttak og dermed lademuligheter.

– Vi skal bygge ut ladestasjoner, men vi vet ennå ikke hvordan bruksmønsteret vil se ut. Først da vet vi hvor store investeringskostnader det er snakk om, sier Nilsson.

Også i Norge diskuteres det nå utprøving av plug-iner: Plugger i norsk strøm

– Ingen i Norge

Ombyggingen av de svenske miljøbilene er gjort av den svensk-amerikanske batteriprodusenten Nilar og partneren Plug-In Conversions Corporation.

Det finnes etter hvert nokså mange selskaper i USA som tilbyr Prius-konvertering. Følgelig er det flere hundre ombygde hybridbiler å finne på amerikanske highways. Men trolig ingen på E6:

– Så vidt meg bekjent, har vi ingen slike i Norge ennå. Men det er klart at vi venter spent på at Toyota og de andre bilkonsernene kommer med denne teknologien. Det er først med plug-in at vi kan snakke om virkelige hybrider, sier generalsekretær Knut Wågsås i Norstart – Norsk elbilforening.