Nye losbåter utviklet av Maritime Partner i Ålesund og Buksér og Berging. fartøyene blir 16,2 meter lange, 4,6 meter brede og skal ha plass til 12 personer, med 32 knops toppfart. (Foto: Maritime Partner/BB)

LOSBÅTER

Ålesund-selskap skal bygge to nye losbåter

Til Buksér og Berging.

Det er Buksér og Berging (BB) som vant anbudet og overtar tilbringertjenesten for loser de neste 10 år etter at den er skilt ut fra Kystverket.

BB har opsjon på ytterligere åtte losbåter fra Maritime Partner.

De to selskapene har jobbet tett med design av fartøyene, som får typebetegnelsen Alusafe 1620 BB Pilot. Fartøyene skal ha 32 knop toppfart.

Mindre fuel

Buksér og Berging overtar Kystverkets losbåter, men faser dem ut og erstatter dem med nye. De nye båtene skal ha noe mer enn 30 prosent lavere drivstofforbruk enn dagens båter.

Alusafe 1620 BB Pilot skal ha Volvo Penta IPS-framdriftssystem (Inboard Performance System), basert på doble trekkende propeller med høy virkningsgrad.

Gode manøvreringsegenskaper, forbedret akselerasjon, redusert støy- og vibrasjon, brukervennlighet og lett serviceadkomst er blant kvalitetene til fremdriftssystemet, skriver selskapene i en pressemelding.

Det svenske verftet Dockstavarvet AB leverer Los 118 nå i juni, og ytterligere tre losbåter innen utgangen av 2010. Besparelsene i drivstofforbruk er rundt 25 prosent på grunn av lavere vekt og mer miljøvennlige motorer enn i andre losbåter. 
Ifølge Kystverkets nettsider er drivstofforbruket på bare åtte liter per nautisk mil i en hastighet på 25 knop.
Kort leveringstidLOS 118 ble levert Kystverket i 2009 fra det svenske verftet Dockstavarvet AB. Ytterligere tre losbåter ble levert innen utgangen av 2010. Kystverket

Kort leveringstid

– Under utvikling av det nye losbåt-designet er det lagt vekt på å utvikle en båt med gode sjøegenskaper som egner seg godt både i åpent hav og i kystnære farvann, sier områdesalgssjef Rune Midtkandal i Maritime Partner.

De to første båtene skal overleveres allerede i oktober 2016 og februar 2017, og skal gjennomgå en grundig uttesting før byggingen av flere båter starter.

Levert 2000

Med opsjonene har avtalen en totalramme på om lag 100 millioner kroner. 

Maritime Partner har levert rednings- og patruljebåter til kunder over hele verden i flere tiår, og i 2015 leverte selskapet sin båt nummer 2000 i rekken.