Seilbåten Magnus Zaremba forliste 57,3 nautiske mil utenfor kysten. Det nye AIS-baseutstyret ble installert på Rundemanen to dager før. Den klarte å fange signalene og gi riktig posisjon til redningsmannskapet. Med det gamle systemet, ville avstanden vært for stor. (Bilde: Skjermdump)

KYSTVERKET

Installerte nytt system - to dager senere reddet det fem liv

Ny AIS-basestasjon utenfor Bergen.

AIS

  • AIS er et automatisk identifikasjonssystem innført av FNs sjøfartsorganisasjon IMO for å øke sikkerheten for skip og miljø, og forbedre trafikkovervåking og sjøtrafikktjenester. Kravet gjelder alle tankskip, passasjerskip og skip over 300 bruttotonn.
  • Kystverkets AIS-nettverk dekker området fra grunnlinjen og 40-60 nautiske mil ut fra kysten. AIS-nettverket mottar alle AIS-meldinger sendt fra fartøy innenfor dette dekningsområdet.
  • AIS-meldinger blir samlet i AIS Norge og gjøres tilgjengelig for offentlige myndigheter som har myndighetsansvar innenfor sikkerhet og beredskap, deriblant Hovedredningssentralene, Forsvaret og politiets grenseovervåking.

Hadde seilbåten med de fem om bord forlist to dager tidligere, hadde de ikke blitt lokalisert og fanget opp av AIS så langt ute i havet.

– Med den gamle stasjonen ville vi ikke ha fanget opp signalene fra AIS-transponderen. Liv ble reddet takket være det nye utstyret, sier senioringeniør Harald Åsheim i Kystverket.

30 prosent økt rekkevidde

Han er prosjektleder for utskifting og oppgradering av AIS-systemet på 57 basestasjon-lokaliteter langs hele norskekysten.

Med nytt AIS-utstyr, økes rekkevidden med mellom 20 og 30 prosent, det vil si at det fanger opp AIS-signalene fra skip som er lengre utenfor kysten.

– Det øker sikkerheten til sjøs. Kystverkets nullvisjon er klar: ”Det skal ikke forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i sjøtransporten». AIS er et viktig verktøy for dette, sier Åsheim.

Les også: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil

AIS-krav og frivillighet

Alle skip over 300 bruttotonn må ha AIS (automatic identification system) om bord. Basestasjoner i land fanger opp informasjon om skipet, navn, posisjon, hastighet, retning, type skip, destinasjon og annen relevant informasjon.

For seilskip og private yachter er AIS frivillig.

Den 26. mars ble AIS-basestasjonen på Rundemanen ved Bergen byttet ut. Den 11 år gamle basestasjonen ble erstattet av 2015-modellen til Kongsberg Seatex.

Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene

Antennene til AIS-utstyret til Kystverket er plassert på masta på Rundemanen ved Bergen. Kongsberg Seatex leverer utstyret til alle de 57 AIS basestasjonene som oppgraderes i løpet av 2015.
Antennene til AIS-utstyret til Kystverket er plassert på masta på Rundemanen ved Bergen. Kongsberg Seatex leverer utstyret til alle de 57 AIS-basestasjonene som oppgraderes i løpet av 2015. SWiki Commons

Svake signaler

To dager etter fikk den polske seilbåten Magnus Zaremba tekniske problemer og mistet masta i et forrykende uvær.

Vinden var oppe i 60 knop og bølgehøyden mellom 6–11 meter. Situasjonen var kritisk. Med AIS-signaler ble posisjonen plottet.

Som privat fritidsbåt har ikke båten krav til å ha installert AIS-transponder. Likevel hadde eieren installert en AIS B-transponder som sender signaler med en styrke på 2 watt.

Kommersielle skip har AIS-transpondere som sender signaler på 10 Watt.

– Den gamle basestasjonen kunne fange opp AIS B-signaler ut til ca. 40 nautiske mil. Seilbåten befant seg 57,3 nautiske mil fra land. Redningssentralen fikk sendt ut to Sea King-helikoptre og reddet hele mannskapet i siste liten, sier Åsheim.

Les også: Miniseilbåten skal bli den første til å krysse Atlanteren uten mannskap

Foreldet

De norske stasjonene ble bygget ut og satt i drift i 2004.

Kystverket bestemte seg i fjor for å bytte ut det gamle utstyret og inviterte til anbudskonkurranse.

Kongsberg Seatex, som også leverte utstyret i 2004, vant og utskiftingen begynte i våres.

Fjordarmer

Tre nye stasjoner er kommet med på AIS-listen. De dekker Geirangerfjorden, Hardangerfjorden og Sognefjorden.

En ny stasjon vurderes i Nord-Norge, men plassering er ikke bestemt ennå.

AIS er viktig for alle trafikksenterene til Kystverket.

– Nå har vi 10 års erfaring med AIS og fått samlet masse viktig statistikk og data. Det kan vi bruke i arbeidet for å styrke sikkerheten til sjøs. Vi ser at dette kommer til nytte også for andre. Blant annet kan Vegvesenet se hva slags typer skip som seiler i fjorder der det planlegges nye bruer. Da kan de blant annet tilpasse seilingshøyden, sier Åsheim.

Les også: Dette er Norges første fiskebåt med elmotor

Kongsberg Seatex vant anbudskonkurransen om å levere utstyret til de 57 basestasjonen, hvorav flere skal ha to sett - en i backup.
Kongsberg Seatex vant anbudskonkurransen om å levere utstyret til de 57 basestasjonen, hvorav flere skal ha to sett - en i backup. Kystverket

Leier masteplass

Kystverket har ikke selv satt opp master, men plasserer sine AIS-antenner, det vil si både GPS og VHF, i Telenors, Forsvarets og Norkrings master.

De har allerede master på de høyeste steder langs kysten. Det sikrer stor rekkevidde.

Utstyret fra Kongsberg Seatex, som kan se ut som PC-er, er plassert trygt i basestasjonene ved mastene. Signalene behandles, sendes til Kystverkets server og distribueres i sanntid videre.  

– Noen basestasjoner er vanskelig tilgjengelig, spesielt om vinteren. Der har vi to systemer – et som er «live» og et som står som backup, sier Åsheim.

Les også: «Rundt 25.500 hestekrefter jobber. Det begynner å vibrere i dørken under oss»

Fornyet tillit

AIS-oppgraderingen har et budsjett på ca. 6 millioner kroner. Det inkluderer utstyret fra Kongsberg Seatex, installasjon og igangkjøring.

– Selve installasjonen ute på basene tar Kongsberg Seatex seg av, mens vi sørger for nettverksarkitektur og serveroppsett.

Utstyret som nå skiftes ut, var også levert av Kongsberg Seatex.

Satellitter

Norge har også sendt opp to satellitter, AIS-Sat 1 og AIS-Sat 2, som fanger opp AIS-signaler fra skip i nordområdene, som ikke kan dekkes fra basestasjoner i land.

Norge må ha 25 nye losbåter: Norge må ha 25 nye losbåter: Her er Eker-Sandviks splitter nye design