AIRBUS GROUP E-FAN

Airbus krysser Den engelske kanal med elektrisk fly

Lydløs versjon av Blériots tur i 1909.

Det elektriske flyet E-Fan er nå så driftssikkert og utholdende at Airbus tar sjansen på å fly over Den engelske kanal.

Det opplyste flyprodusenten i forbindelse med at E-Fan gjennomførte sin flygning nummer 100.

Denne flyturen gikk fra Le Bourget 19. juni i forbindelse med Paris Air Show.

53 minutter

Airbus Group E-Fan er en såkalt teknologidemonstrator som brukes i utviklingen av det som skal bli et elektrisk treningsfly som skal være i serieproduksjon om under tre år.

E-Fan fløy første gang 11. mars 2014 og har nå loggført 49 flytimer.

Siden jomfruferden er det gjort kontinuerlige forbedringer på flyet, inkludert på utholdenheten.

Elflyet har klart å holde seg i lufta opp til 53 minutter av gangen.

– Flyet flyr som et konvensjonelt fly av samme størrelse, er veldig pålitelig i tillegg til å ha fordeler som kostnadseffektivitet, null utslipp og nesten ikke støy. Nå forbereder vi oss til å krysse Den engelske kanal, sier Jean Botti, som er teknisk sjef i Airbus Group.

Airbus har ikke berammet en ekstakt dato for kanalkryssingen annet enn at det skal skje i løpet av sommeren.

Les også: Siemens lanserer ny elmotor for fly - med rekordytelse

E-Fan tar av fra Le Bourget 19. juni på sin flygning nummer 100.
E-Fan tar av fra Le Bourget 19. juni på sin flygning nummer 100. Petchou

I 1909

Å fly over Den engelske kanal har en viss luftfartshistorisk schwung over seg.

25. juli er det 106 år siden Louis Blériot krysset kanalen i sitt egenkonstruerte monoplan.

Flyturen fra Calais til Dover tok franskmannen 36 minutter og 30 sekunder.

Blériot XI-flyet var for øvrig samme type som Tryggve Gran brukte da han fløy over Nordsjøen seks år senere og det samme som svenske Carl Cederström benyttet da han gjennomførte de første motoriserte flygningene i Norge i 1910.

Sprøyter inn vann: Fjerner en av bensinmotorens største utfordringer

29 kWh

Mens Blériot XI var utstyrt med en 19 kW Anzani tresylindret stjernemotor, får E-Fan framdrift fra to skrogmonterte innkapslede vifter med variabel pitch.

De drives av hver sin 32 kW elmotor som igjen får strøm fra litiumionebatteri plassert innerst i vingene.

Batteriet er sammensatt av 18650-celler med en energitetthet på 207 Wh/kg. Totalt veier batteriet 167 kg og har en kapasitet på 29 kWh.

Det kommer til å installeres en nyere generasjon batterier i produksjonsversjonene.

Les også: Dette hybridflyet bruker 30 prosent mindre drivstoff

Teknologidemonstratoren E-Fan.
Teknologidemonstratoren E-Fan. Airbus

202 kilometer i timen

Flyet er 6,67 meter langt med et vingespenn på 9,44 meter.

Med en maksimal avgangsvekt på under 600 kg vil det kunne sertifiseres innenfor LSA-kategorien (Light Sport Aircraft).

Demoflyet har oppnådd en hastighet på 202 kilometer i timen, mens marsjhastigheten er 145 kilometer i timen.

Les også: Her flyr det nye Airbus-helikopteret for første gang

Airbus E-Fans lengste flytur så langt varte i 53 minutter.
Airbus E-Fans lengste flytur så langt varte i 53 minutter. JEAN-VINCENT REYMONDON

Karbonfiber

Teknologidemonstratoren ble første gang vist fram på statisk utstilling på forrige flymesse i Paris for to år siden.

I år var den altså i lufta flere ganger. En av oppvisningsflygningene kan ses i videoen øverst i artikkelen.

Det er vesentlig å holde vekta nede, og i Paris ble den nye cockpiten vist fram.

Den er laget i én karbonfiberbit og utgjør en del av strukturen i flyet. Setene heller tre grader innover og er fastmonterte. I stedet er det rorpedalene som justeres fram og tilbake.

Les også: Prøvd Uber? Her er den selvkjørende, flygende varianten

Slik blir cockpiten i den kommende E-Fan 2.0
Slik blir cockpiten i den kommende E-Fan 2.0 Airbus

Ny fabrikk

Planen er sette E-Fan 2.0 i produksjon rundt årsskiftet 2017/2018. Året etter følger en fireseters versjon.

Det markedsføres som et treningsfly, og Airbus har tenkt å lage minst ti fly det første året.

Airbus investerer cirka 20 millioner euro i prosjektet som bestyres av det heleide datterselskapet Voltair SAS.

Tidligere i år ble det vedtatt å bygge sluttmonteringsfabrikken for E-Fan i Pau, cirka 100 kilometer sørvest for Toulouse.

Omtrent slik vil E-Fan 2.0 se ut når den settes i produksjon mot slutten av 2017.
å bygge sluttmonteringsfabrikken for E-Fan i Pau, cirka 100 kilometer sørvest for Toulouse.Omtrent slik vil E-Fan 2.0 se ut når den settes i produksjon mot slutten av 2017. Airbus

Les også: Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker