Siemens-forskere har utviklet en elmotor for fly som kan levere 260 kW selv om den bare veier 50 kilo. (Foto: Siemens)

SIEMENS ELMOTOR FOR FLY

Siemens lanserer ny elmotor for fly - med rekordytelse

Over fem kilowatt per kilo.

Forskere hos Siemens har utviklet en ny type elmotor som kan levere 260 kilowatt med en vekt på bare 50 kg.

På ren eldrift

Motoren er spesialutviklet for bruk i fly, og forholdet mellom vekt og ytelse gjør det mulig for fly opptil to tonn å ta av på ren eldrift for første gang. Det skriver Siemens i en pressemelding.

Til sammenlikning har elmotorene med tilsvarende ytelse som brukes i industrien gjerne et vekt-til-ytelse-forhold på en kW per kilogram, mens elbiler gjerne ligger på rundt to kW per kilogram.

Siemens skriver at de har brukt nye simuleringsteknikker og ekstra lette materialer for å oppnå det gode forholdet mellom vekt og ytelse. Blant annet klarte de å kutte vekten på motorens såkalte endeskjold fra 10,5 kilo til 4,9 kilo.

En prototype av et nytt endeskjold laget av karbonfiber-forsterkede polymerer er nå klart, og dette har en vekt på bare 2,3 kilo.

Et nytt kjølesystem har også fått ned vekten, skriver Siemens i en artikkel om motoren.

Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen

Siemens hat einen einzigartigen Elektromotor entwickelt, der hohe Leistung mit einem minimalen Gewicht kombiniert. Durch konsequente Optimierung aller Komponenten stellt der neue Antrieb in seiner Klasse einen Weltrekord beim Leistungsgewicht auf. Dadurch kommt der routinemäßige Einsatz von elektrisch angetriebenen Flugzeugen oder Helikoptern einen großen Schritt näher.Siemens has developed an exceptional electric motor that combines high power with minimal weight. Systematic enhancement of all the components has resulted in a new drive system that sets a world record for power/weight ratio in its class. This development marks a major step toward the everyday use of electrically powered aircraft and helicopters.
Uten gir Den nye Siemens-motoren gjør det mulig for fly opptil to tonn å ta av på eldrift. Siemens

Uten gir

Den nye motoren yter best ved 2.500 omdreininger i minuttet, og det gjør ifølge Siemens at den kan drive propeller direkte uten bruk av gir.

– Dette gjør det mulig å bygge seriehybrid-elektriske fly med fire eller flere seter, sier Frank Anton, sjef for eAircraft i Siemens.

Motoren skal flytestes innen utgangen av året, og videre skal Siemens-forskerne jobbe med å forbedre ytelsen ytterligere.

Les også: Merker store passasjerer med sjakkmønster - for å unngå at de blir en propp i nødutgangen

Derzeit wird der Rekord-Motor auf dem Prüfstand auf Herz und Nieren getestet. Der Motor ist speziell für den Einsatz in Luftfahrzeugen konzipiert. Dank seines Rekord-Leistungsgewichtes können nun erstmals auch größere Flugzeuge mit Startgewichten von bis zu zwei Tonnen elektrisch angetrieben werden.Currently the record motor is being tested on a test rig. The motor has been specially designed for use in aircraft. Thanks to its record-setting power-to-weight ratio, larger aircraft with takeoff weights of up to two tons will now be able to use electric drives for the first time.
Rekordmotoren testes nå i en egen rigg. Flytesting er planlagt mot slutten av året. Siemens

Ikke første gang

Siemens har også tidligere jobbet med eldrift av fly. Sammen med Airbus og Diamond Aircraft utførte de i 2011 verdens første flygning med et fly med elhybriddrift.

Også da leverte motoren rundt 5 kilowatt per kilogram, men kun 60 kilowatt med kontinuerlig kraft.

Hybriddrift av fly kan spare flyselskapene for store penger.

– Drivstoff står for over 50 prosent av et flys livsløpskostnader. Hybridelektrisk drift vil redusere drivstofforbruket med rundt 25 prosent, med det resultat at de totale kostnadene ved et fly faller med rundt 12 prosent, sier Anton.

Siemens tror de første hybridflyene med opptil 100 passasjerer kan ta av i 2035.

Les også:

Norwegians nye 737 kan fly Oslo-New York  

Hybrid amfibiefly skal frakte folk til hytta

Her bråbremser en F-35 - endelig