Tre ABB Azipod, hver på 14,5 megawatt, montert på cruiseskipet Liberty. To er svingbare og fremoverrettede. Propellen er laget i Russland. (Bilde: Anders J. Steensen)
Azipod D - ny generasjon propeller som kan dreies 360 grader og gir gode manøvreringsegenskaper. (Bilde: ABB)
Azipod D skal være opp til 25 prosent mer energieffektiv enn den tradisjonelle, som ble introdusert i 1987. (Bilde: ABB)
Azipod Dmed propellbadene i hylse for beskyttelse og økt manøvreringsdyktighet. (Bilde: ABB)

ABB AZIPOD

ABB lanserte sin første i 1987 - nå kommer en ny generasjon azipoder

Snart 30 år etter at ABB «fant opp» azipod-propellene, kommer selskapet med en mer energieffektiv generasjon.

I 1987 lanserte ABB den kombinerte propell- og ror-løsningen azipod for diesel-elektriske skip.

Propellene er svært godt mottatt av cruiserederier og skip som trenger gode manøvreringsegenskaper, deriblant offshoreskip, isbrytere, isbrytende tankskip, ferjer, rigger og boreskip samt floteller.

Les også: Bygges om: Nå skal de 40-årige gasstankerne få en helt ny oppgave

Direktekobling

En elektrisk motor er koblet direkte til propellen. Det girløse systemet sitter i et hus under skipets skrog og kan dreies 360 grader. Det gir fartøyet svært gode manøvreringsegenskaper.

ABB lanserer i disse dager den nye generasjonen, Azipod D, som ifølge selskapet selv er 25 prosent mer energieffektiv.

Azipoden skal være spesielt godt egnet for offshorefartøy som bruker propeller til å holde posisjonen, såkalt DP, dynamisk posisjonering og dermed varierende kraftbehov og fleksibilitet.

Azipod D har et nytt hybridkjølesystem som øker ytelsen for elektromotoren opptil 45 prosent og er blant årsakene til effektforbedringen opp til 25 prosent.

Les også: Stad skipstunnel: Regjeringen vil bygge det største alternativet

Voksende marked

Ifølge Clarksons Research, en ledende forskningsinstitusjon, har antallet fartøyer med elektrisk fremdrift økt med tolv prosent i året det siste tiåret, tre ganger raskere enn veksten i verdens flåte, ifølge en pressemelding fra ABB.

– Vi har gleden av å utvide Azipod-familien slik at fordelene med elektrisk fremdrift blir tilgjengelig for flere typer fartøyer. Skipseiere og rederier forventer løsninger som er pålitelige og gir dem bedre konkurranseevne i et tøft marked. Azipod D er vårt svar på dette, sier Sindre Sætre, direktør for ABBs marinevirksomhet i Norge.

Den nye serien leveres i effektområdet 1,6 til 7 megawatt.

ABB produserer tradisjonelle Azipoder i effektområder til og med 22 MW.

Les også:

Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger

Her seiler 100.000 skip

Fraktforening advarer: Tørrlast kan bli flytende og senke skip