Sammen med markedsføringsbyrået Los & Co, firma for innovasjonsrådgivning Igaidi og Teknisk Ukeblad ønsket vi i Bryn Aarflot å bidra til det grønne skiftet og bærekraftig utvikling, ved handling, ikke bare tomprat. Resultatet ble innovasjonsstipendet «Oppdrift».
Rådgivning og medieplasseringer er ikke det som skaper mest farlige klimagasser, men firmaene bak stipendet er likevel med å produsere filmer, lange kontrakter og annet som kan legge igjen noen vonde avtrykk. Dette, og et ønske om å gjøre mer, er bakgrunnen for det grønne stipendet.
– Sammen ønsket vi å gjøre mer enn å sitte rundt bordet og prate tom bærekraftsprat, eller å grønnvaske. Derfor satt vi i gang med innovasjonsstipendet «Oppdrift», hvor vi tilbyr vår spisskompetanse og rådgivning innen våre fag, for å hjelpe et norsk selskap som kan utrette en mye større forskjell enn oss selv, og på den måten være med å skape positiv endring, sier advokat og Oppdrifts initiativtaker, Sebastian Stigar.
I takt med økende miljøutfordringer har grønn innovasjon aldri vært viktigere, og for å møte kravene i parisavtalen og jobbe med og mot FNs bærekraftsmål, skal stipendet fremme teknologier som er med på å skape en grønn fremtid. Derfor er årets tema «Green Tech».
Det er andre gang selskapene slår seg sammen for å dele ut ekspertise til et innovativt, norsk selskap med en grønn idé. Tilbake i 2021 lød utlysningen at søkerne skulle kunne bidra til å løse bærekraftsmål nr. 14, vern av liv i havet. Og juryen, ledet av teknologi- og bærekraftsgründer, Christine Spiten, landet på «Seaweed Solutions» som vinner.
– Som man forstår av navnet jobber selskapet med en råvare vi har mye av i Norge, tare. Det er et meget spennende selskap som tok med seg én million kroner i rådgivning, som de tok med til andre innovasjonsprosjekter, patentering, markedsføring og til å skaffe penger i støttemiddelapparatet, sier kundeansvarlig i Los & Co og jurymedlem, Anniken Gauslaa.
– Da vi ble spurt om å være partner i Oppdrift i 2021, var det ingen tvil – vi måtte bli med. Igaidi ser på dette initiativet som en viktig mulighet til å ta et tydelig samfunnsansvar og bidra til det grønne skiftet. Vi jobber med alt fra oppstartsselskaper til store konsern over hele Norge, og hjelper dem med å finansiere deres utviklingsprosjekter. Det er tydelig for oss at det grønne skiftet står sentralt i utviklings- og tech-miljøene, og vi i Igaidi ønsker å spille en aktiv rolle i denne omstillingen. Som Norges ledende selskap innen innovasjonsrådgivning og finansiering er vårt engasjement i Oppdrift en naturlig forlengelse av dette ansvaret.
I den første runden tok Los & Co med seg filmselskapet VJUS som samarbeidspartner, et selskap som bidro til at budskapet ble spredt over alle flater. Det førte til søkerskred, og det var ingen grunn til å ikke gjenta suksessen fra første runde med Oppdrift. Denne gangen med Teknisk Ukeblad på laget.
– Vi deler alle et felles engasjement for å styrke næringslivets evne til å finne og utvikle ny teknologi som bidrar til bærekraftige løsninger. For TU Media er Oppdrift en mulighet til å fortelle gode historier om unge gründere som har en unik ide, teknologi og plan for å løse et konkret problem og bidra til et mer bærekraftig samfunn, sier Sigurd Dahle, som er prosjektleder for Oppdrift i TU Media.
Stipend: Vinn stipend verdt 1 million NOK, som inkluderer omfattende rådgivning og støttetjenester.
Søknadsfrist: 15. oktober
Hvem kan søke: Alle innen green tech med en idé som bidrar til bærekraftig utvikling og støtter FNs bærekraftsmål.
Juryen: Juryleder Christina Moe Gjerde (Voi), Axel Baumann Ofstad (Igaidi), Anniken Gauslaa (Los & Co), Tor Nondal (Teknisk Ukeblad Media) og Sebastian Stigar (Bryn Aarflot)