Føreren som kjørte trikken som sporet av og krasjet inn i en butikk i Storgata i Oslo tirsdag, er siktet for brudd på vegtrafikkloven, opplyser politiet.
– Trikkeføreren er siktet for brudd på vegtrafikkloven paragraf 3 som stiller strenge krav til sjåførens aktsomhet i trafikken, skriver politiet i en pressemelding.
Det er foreløpig kun gjennomført et kort innledende avhør av trikkeføreren.
– Jeg har ikke fått snakket med ham ennå. Han er fremdeles på sykehus. Men han har vært i sjokk og tar det veldig tungt, sier siktedes forsvarer, Halldis Winje, til VG.
Fire personer ble skadet, deriblant føreren, da trikken kjørte inn i en Eplehuset-butikk i Storgata tirsdag formiddag. Alle kom fra ulykken med lettere skader.
Politiet presiserer at de fremdeles er helt i startfasen av etterforskningen, og at det er for tidlig å si noe om årsaken til ulykken.
– Vi jobber ut fra flere hypoteser, blant annet teknisk svikt, menneskelig svikt, om det er noen helsemessige årsaker eller ytre omstendigheter som har ført til ulykken, skriver politiet.
Sporveien, som kjører trikkene og eier skinnene, skriver i en pressemelding at de foreløpig ikke har informasjon som tilsier at feil med de nye trikkene eller infrastrukturen har forårsaket ulykken.
Politiet opplyser at det gjenstår flere etterforskningsskritt, blant annet avhør, gjennomgang av videomateriale og tekniske undersøkelser. De har så langt gjennomført flere vitneavhør og sikret spor som overvåkingsmateriale og ferdsskriver.
Så langt er det ikke mistanke om at trikkeføreren kjørte i ruspåvirket tilstand.
Aftenposten og VG har, basert på overvåkingsvideo av avsporingen, beregnet at trikken trolig har hatt høy fart i svingen der den sporet av. Ifølge Aftenposten traff trikken butikken i minst 35 kilometer i timen, mens VG skriver at den kan ha kjørt mellom 25 og 40 kilometer i timen.
Opplysningene er ikke bekreftet av Sporveien eller myndighetene.
Sporveien opplyser at de samarbeider med myndighetene i etterforskningsarbeidet.
– Av den grunn kan vi ikke kommentere ubekreftede opplysninger eller gå ut med informasjon som er formelt omfattet av etterforskningsprosessen, skriver Sporveien.