Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
12:04:19

Nyhetsstudio

SisteMest lest
09:40 - NTB

Regjeringen vil gjøre det obligatorisk å registrere alle fritidsbåter

Regjeringen vil innføre obligatorisk registrering av fritidsbåter. Hensikten er å gjøre det enklere å ansvarliggjøre dem som forurenser og styrke sikkerheten til sjøs.

Regjeringen setter i gang arbeidet med å innføre obligatorisk registrering av fritidsfartøy. Sjøfartsdirektoratet får i oppdrag å utarbeide forslag til lov- og forskriftsendringer.

– Vi går nå fra utredning til handling. Altfor mange båter mangler i dag registrering, noe som svekker både sikkerheten til sjøs og muligheten til å holde eiere ansvarlige, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.

Bakgrunnen er utfordringer knyttet til manglende oversikt over eierskap, forsøpling og ulovlig dumping av båter.

– Hvert år dumpes tusenvis av båter i norsk natur. Med en obligatorisk registreringsordning gjør vi det enklere å stille forurenser til ansvar og beskytte fjordene og havområdene våre, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Registreringsplikten skal forankres i småbåtloven. Sjøfartsdirektoratet skal levere forslag til høringsnotat innen 30. november 2026.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS