09:40 - NTB

Regjeringen vil gjøre det obligatorisk å registrere alle fritidsbåter

Regjeringen vil innføre obligatorisk registrering av fritidsbåter. Hensikten er å gjøre det enklere å ansvarliggjøre dem som forurenser og styrke sikkerheten til sjøs.

Regjeringen setter i gang arbeidet med å innføre obligatorisk registrering av fritidsfartøy. Sjøfartsdirektoratet får i oppdrag å utarbeide forslag til lov- og forskriftsendringer.

– Vi går nå fra utredning til handling. Altfor mange båter mangler i dag registrering, noe som svekker både sikkerheten til sjøs og muligheten til å holde eiere ansvarlige, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.

Bakgrunnen er utfordringer knyttet til manglende oversikt over eierskap, forsøpling og ulovlig dumping av båter.

– Hvert år dumpes tusenvis av båter i norsk natur. Med en obligatorisk registreringsordning gjør vi det enklere å stille forurenser til ansvar og beskytte fjordene og havområdene våre, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Registreringsplikten skal forankres i småbåtloven. Sjøfartsdirektoratet skal levere forslag til høringsnotat innen 30. november 2026.