Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
20:59:50

Nyhetsstudio

SisteMest lest
18:29 - NTB, Redaksjonen

Politihesten Tyr (27) er død – var Norges høyst dekorerte

Politihesten Tyr ble avlivet onsdag forrige uke etter mer enn 20 år i Oslo-politiets tjeneste.

– Politihesten Tyr var i mer enn 20 år en del av tryggheten i hovedstaden med sin rolige og stødige oppførsel. Tyr representerte det beste i politiet både i de nære møtene med publikum og i møte med store folkemengder under demonstrasjoner, sier politimester Ida Melboe Øystese i Oslo politidistrikt til Politiforum.

I 2023 ble Tyr tildelt politimedaljen for lang og tro tjeneste. Da hadde politihesten jobbet i Oslo politidistrikt i 20 år tjeneste. Den kom til politiet fem år gammel i 2004.

Han ble avlivet av helsemessige årsaker, skriver fagbladet.

Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen (Ap) sier det er med vemod hun har mottatt beskjeden om at Tyr er død.

– Han har betydd mye for publikum og politiet, og særlig Rytterkorpset i Oslo politidistrikt, sier Aas-Hansen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
IFE
Behovet for strålevernkurs er økende i flere bransjer
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS