Politihesten Tyr (27) er død – var Norges høyst dekorerte
Politihesten Tyr ble avlivet onsdag forrige uke etter mer enn 20 år i Oslo-politiets tjeneste.
– Politihesten Tyr var i mer enn 20 år en del av tryggheten i hovedstaden med sin rolige og stødige oppførsel. Tyr representerte det beste i politiet både i de nære møtene med publikum og i møte med store folkemengder under demonstrasjoner, sier politimester Ida Melboe Øystese i Oslo politidistrikt til Politiforum.
I 2023 ble Tyr tildelt politimedaljen for lang og tro tjeneste. Da hadde politihesten jobbet i Oslo politidistrikt i 20 år tjeneste. Den kom til politiet fem år gammel i 2004.
Han ble avlivet av helsemessige årsaker, skriver fagbladet.
Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen (Ap) sier det er med vemod hun har mottatt beskjeden om at Tyr er død.
– Han har betydd mye for publikum og politiet, og særlig Rytterkorpset i Oslo politidistrikt, sier Aas-Hansen.

