Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
03:21:18

Nyhetsstudio

SisteMest lest
I går, 14:25 - NTB

Norskeide tankskip gjennom Hormuzstredet

To oljetankere fra Herbjørn Hanssons rederi Nordic American Tankers har passert gjennom Hormuzstredet.

Det bekrefter Hansson til E24.

Det dreier seg om skipene Nordic Cross og Nordic Pollux.

Ifølge MarineTraffic befant de to tankskipene seg mandag utenfor havnebyen Fujairah i De forente arabiske emirater.

Så sent som søndag lå de ifølge MarineTraffic inne i Persiabukta.

Hormuzstredet skal i henhold til intensjonsavtalen mellom USA og Iran holdes åpent, men lørdag varslet Iran at det på ny var stengt som følge av vedvarende israelske angrep i Libanon.

Iran viste til det første punktet i avtalen som krever «umiddelbart og permanent opphør av militære operasjoner på alle fronter, inkludert i Libanon».

Da iranske og amerikanske forhandlere møttes i Sveits søndag, ble det imidlertid oppnådd enighet om at Hormuzstredet igjen skulle åpnes, opplyste USAs visepresident J.D. Vance.

Dette er ikke offisielt bekreftet fra iransk side.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS