Norskeide tankskip gjennom Hormuzstredet
To oljetankere fra Herbjørn Hanssons rederi Nordic American Tankers har passert gjennom Hormuzstredet.
Det bekrefter Hansson til E24.
Det dreier seg om skipene Nordic Cross og Nordic Pollux.
Ifølge MarineTraffic befant de to tankskipene seg mandag utenfor havnebyen Fujairah i De forente arabiske emirater.
Så sent som søndag lå de ifølge MarineTraffic inne i Persiabukta.
Hormuzstredet skal i henhold til intensjonsavtalen mellom USA og Iran holdes åpent, men lørdag varslet Iran at det på ny var stengt som følge av vedvarende israelske angrep i Libanon.
Iran viste til det første punktet i avtalen som krever «umiddelbart og permanent opphør av militære operasjoner på alle fronter, inkludert i Libanon».
Da iranske og amerikanske forhandlere møttes i Sveits søndag, ble det imidlertid oppnådd enighet om at Hormuzstredet igjen skulle åpnes, opplyste USAs visepresident J.D. Vance.
Dette er ikke offisielt bekreftet fra iransk side.
.png)
