Samferdsel

Vy tar over togdriften på Sørlandet – Høyre advarer mot monopol

Vy tar midlertidig over togdriften på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 2027. Høyre er kritisk og mener regjeringen vil monopolisere jernbanen.

Vy tar over togdriften på Sørlandet fra 2027.
Vy tar over togdriften på Sørlandet fra 2027. Illustrasjonsfoto: Arash A. Nejad
23. okt. 2024 - 07:13

– Mens Jernbanedirektoratet gjennomfører de nødvendige vurderingene, er det behov for å sikre togtilbudet for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

Kontrakten gis til Vy for en periode på inntil fem år.

– Vi gleder oss til gjensynet med mange dyktige medarbeiderne og togstrekninger vi kjenner godt, og håper at både nye og gamle togreisende blir fornøyde med oss når vi tar over ansvaret igjen, sier konserndirektør for tog Erik Røhne i Vy.

– Vi har ingen planer i den neste fireårsperioden om at det skal komme noen nye utenlandskabler, sa Høyre-leder Erna Solberg under et besøk hos Hydro Aluminium Karmøy torsdag.
Les også:

Gir garanti mot nye utenlandskabler

Jernbanedirektoratet vil vurdere avtaler

I dag er det britiske Go-Ahead som drifter strekningen, men denne avtalen utløper i desember 2027.

Jernbanedirektoratet ønsker å gjennomføre en vurdering av dagens trafikkavtaler, der SJ drifter tilbudet i nord, Vy i vest og Go-Ahead i sør. Avtalene med SJ og Vy utløper i henholdsvis 2028 og 2029.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto:  Arash A. Nejad
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto:  Arash A. Nejad

Regjeringen ønsker derfor å utsette inngåelsen av nye langsiktige trafikkavtaler til tidligst 2029, slik at Jernbanedirektoratet kan vurdere avtalene samlet.

– I påvente av Jernbanedirektoratets trafikkavtalegjennomgang er det ønskelig at vårt statlige persontogselskap Vy blir tildelt trafikkavtalen i denne mellomperioden, sier samferdselsministeren.

Motstand fra Høyre, støtte fra SV

Høyre er ikke fornøyd med regjeringens avgjørelse.

– Støre-regjeringens ideologiske maskineri ruller videre, de fortsetter arbeidet med å monopolisere norsk jernbane og få tilbake statsdrift. Det er Høyre mot, sier stortingspolitiker Trond Helleland i Høyre til NTB.

Det er derimot SV.

– Under Erna Solberg var det oppsplitting, privatisering og konkurranseutsetting som gjaldt på jernbanen. Men det gjør ikke togdriften bedre og mer effektiv. Så dette er en klok beslutning som SV støtter, sier transportpolitisk talsperson Mona Fagerås i en kommentar til NTB.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård presiserer at Hamar jernbanestasjon skal bygges om, et tiltak som han foreslår 200 millioner kroner til i statsbudsjettet for 2026.
Les også:

– Ikke riktig å starte nye store veiprosjekter nå

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.