OLJE OG GASS

Vurderte ikke kollisjonsfaren for isfjell i omstridt Barents-brønn

OMV får smekk for Arktis-boring.

Riggen Leiv Eiriksson har boret for OMV i Barentshavet.
Riggen Leiv Eiriksson har boret for OMV i Barentshavet. Bilde: Ocean Rig
Øyvind LieØyvind LieJournalist
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
26. juni 2015 - 15:48

Oljeelskapet OMV får kritikk i en revisjonsrapport fra Petroleumstilsynet (Ptil) etter boringen av en brønn i Barentshavet.  Den aktuelle brønnen, Bjaaland, ble boret med Leiv Eiriksson i Wisting-lisensen.

Ptil påpeker blant annet at selskapet ikke gjorde noen vurdering av kollisjonsfaren for isfjell.

Det var boringen av denne brønnen Greenpeace forsøkte å stoppe i mai i fjor. Tilsynet understreker at nordlige farvann av norsk sokkel er sensitive og krevende områder med risikoforhold som må håndteres for å drive forsvarlig virksomhet.

Språkbråk på sokkelen: Språkbråk på sokkelen: Måtte ty til ordbok for å forstå jobben

Nordsjødata

Ptil var heller ikke fornøyde med beregningene av vinden i området. Det ble nemlig brukt en kalibering av modellresultatene fra vindforholdene i Nordsjøen.

«Det er etter vår vurdering store forskjeller i kvaliteten på data i Nordsjøen og for Bjaaland», skriver Ptil.

For bølger var det ifølge revisjonsrapporten kun brukt modellresultater uten kalibrering.

I forkant av boringen var det dessuten ikke noen vurdering av hvor mye ising en kan forvente med ulik sannsynlighet, for å vurdere om det var behov for ytterligere tiltak.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her har oljejobbene forsvunnet

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

–  Manglet spisskompetanse

Ptil registrerer det som et såkalt avvik, altså brudd på regelverket, at OMV ikke har verifisert rapportene om de meteorologiske og oseanografiske forholdene på blokken.

Rapportene som danner grunnlag for ankringsanalysene og for operasjonelle tiltak i området har OMV ifølge Ptil kun gjennomgått internt «uten å ha spesiell faglig spisskompetanse på området».

Det er gjort vurderinger av hvor mye ising en kunne tåle både på Leiv Eiriksson og på livbåter. Men det ble ikke noen vurdering av hvor mye ising en kan forvente med ulik sannsynlighet, for å vurdere om det var behov for ytterligere tiltak.

Ny arbeidsmiljølov: Slik rammer den nye arbeidsmiljøloven ingeniørene

På ferie

Norgessjef i OMV Bernhard Krainer er på ferie og ønsker ikke å uttale seg til Teknisk Ukeblad om saken.

Han opplyste også om at det ikke var andre som kunne kommentere saken i hans fravær.

– Dette må vi ta når jeg er tilbake fra ferie, sier Krainer.

Les også: Disse bransjene på land skriker etter oljeingeniører

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.