Luftfartstilsynet vurderer å merke kraftledninger av typen helikopteret på Sollihøgda kolliderte med med blåser for å unngå slike ulykker. (Bilde: NTB scanpix)

MERKING AV KRAFTSPENN

Vurderer å merke høyspentledninger med ballonger

Luftfartstilsynet etter ulykken på Sollihøgda.

Bakgrunnen er helikopterulykken på Sollihøgda tirsdag, der to personer omkom.

Den utløsende årsaken til at ambulansehelikopteret styrtet, var at det kolliderte med en kraftledning. De bakenforliggende årsakene skal Statens havarikommisjon for transport finne ut av. 

Tyskerne merker

I utgangspunktet er det i dag ikke noe krav om at luftfartshinder under 60 meter skal fysisk merkes.

Daglig leder Roger Hansen i selskapet Cordina, som blant annet leverer utstyr som skal hindre at fly og helikoptre krasjer med kraftspenn, mener regelverket må endres.

Han har lagt merke til at kraftspenn over motorveier i Tyskland er merket med blåser («ballonger») for at luftambulansene skal kunne lande trygt etter bilulykker.

Nå mener han at det også i Norge bør innføres regler som gjør at normale høyspentledninger som går over og i nærheten av fylkes- og riksveier må merkes med blåser, også spenn som er langt under 60 meter høye.

Les også: Ingen krav om svarte bokser i ambulansehelikopteret

–Knapper og glansbilder

Hansen frykter ikke kostnadene.

– De som skal merke ledningene kan kjøre helt opp til dem med bil og sette opp blåsene med lift. Dette blir ikke dyrt, det vil kun koste knapper og glansbilder, sier Hansen.

Han mener dette vil være et vel så viktig tiltak som å merke spenn mellom 60 og 150 meter.

– Det tenkes for mye meter og høyde. Man har helt glemt at det må være en eller annen slags visuell merking av luftspenn langs veiene, der det skjer mye ulykker, sier Hansen.

Flygerforbundet skeptisk

Norsk Flygerforbund har lenge har kjempet for å få fysisk merking på de høyeste luftspennene. Men forbundets leder, Petter Førde, er uenig i forslaget om å prioritere merking av høyspentmaster på store veier.

– De fleste bilulykkene i Norge skjer ikke på de store veiene, men på de små, sier han.

Han tror merking av høyspentledninger over og langs veier vil bli for dyrt. Isteden mener han man bør satse på å ta i bruk ny teknologi, som for eksempel GPS-varsling når luftfartøyene nærmer seg luftfartshinder, som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt.

Les også: Kommune kan få flyforbud fordi de nekter å merke luftspenn

Luftfartstilsynet vurderer endring

Luftfartstilsynet har for tiden forslag til endring i forskriften for merking av luftfartshinder ute på høring.

På spørsmål fra Teknisk Ukeblad om det er aktuelt å innføre strengere merkeregler for kraftspenn i nærheten av hovedveier slik Hansen foreslår, svarer Luftfartstilsynets kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen følgende:

– I etterkant av ulykken på Sollihøgda er dette noe vi vil se på, men vi har ikke konkludert ennå.

Seksjonssjef Jørn Eirik Seljeås i Luftfartstilsynet understreker at i den forbindelse vil også kostnadene bli vurdert.

– Vi har ikke helt oversikt over hvor omfattende merkingen ville måtte bli. I tillegg må man gjøre en vurdering av trafikken på veiene. Det er ganske mange elementer som må vurderes i den sammenhengen, sier han til Teknisk Ukeblad.

– Må se på kostnadene

Kraftbransjen har tidligere vært skeptisk til storstilt fysisk merking av kraftspenn, nettopp på grunn av kostnadene.

Kommunikasjonsdirektør Eivind Heløe i bransjeorganisasjonen Energi Norge sier at kraftbransjen generelt ønsker å basere seg på GPS-merking av alle kraftspenn. I dette systemet skal også spenn som i dag ikke er merkepliktige tas med, inkludert spennene som krysser veier.

Heløe vil likevel ikke avvise Hansens forslag.

– Det kan godt hende det er et klokt med fysisk merking av spenn som krysser større veier. Men nytten og kostnadene knyttet til dette må selvsagt utredes, sier han.

Les også:

Mange fjordspenn vil stå uten flymerking helt til våren

Her oppgraderer de høyspentlinjene uten å skru av strømmen