Vanskelig: Det er vanskelig å få satt på blåser på fjordspennene om vinteren. (Bilde: Ocas)

MERKING AV FJORDSPENN

Mange fjordspenn vil stå uten flymerking helt til våren

OCAS

  • Basert på en tredimensjonal radar som måler flyene og helikopternes posisjon og hastighet og sender signaler til lysene­ som er påmontert kraft­spennene om når de må skru seg på.
  • Kan også varsle gjennom lyd på flyene og helikopternes radio.
  • Gjør at man slipper kontinuerlig opplysning av luftspennene om natten og signalmerking av kraftmastene.
  • Ifølge Luftfartstilsynet er det 32 Ocas-anlegg­ utplassert rundt om i landet.

Som Teknisk Ukeblad skrev for to uker siden, legges hele flyvarslingssystemet Ocas i Norge ned. Norsk Flygerforbund advarte mot at det øker risikoen for flyulykker.

Radarvarslingssystemet gjorde at fjordspennene ikke trengte å være merket med varsels­farger på mastene og oransjefargede flymarkører (blåser) på linjene.

Men etter at merkingen med moderne radarteknologi (se faktaboks) spilte fallitt, er det denne tradisjonelle merkingen kraftselskapene nå griper tilbake til.

Væravhengig

Luftfartstilsynet har bedt alle kraftselskapene som har merket spennene sine med Ocas om å opplyse om når de anslår at spennene vil være merket i henhold til forskriftene.

– Statnett har nå tre spenn som ikke er merket etter forskriftene. Ett av dem har fått merket mastene, mens de to siste vil få dem merket i løpet av senhøsten, opplyser kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson i Statnett til Teknisk Ukeblad.

Det vil imidlertid kunne ta mye lengre tid å få montert på flymarkører ute på spennene. Da må nemlig linjen kobles ut, og det kan true forsyningssikkerheten.

Les også: Prisen for å male åtte vindturbiner: 750.000 kroner

Vil ikke ha frist

I tillegg er det ikke mulig å gjøre dette arbeidet i mørketiden med svært korte dager, eller dersom det er is eller snø på linene.

I sitt svarbrev til Luftfartstilsynet ber Statnett rett ut om å ikke få noen konkret frist for når flymarkører må være montert på.

– Det er vanskelig å forutse når vi kan få utkobling samtidig som de værmessige forholdene er gode nok. Derfor kan vi ikke garantere noen klar ferdigstillelsesdato for når anleggene er i fullstendig forskriftsmessig stand. Men dette er en høyt prioritert oppgave som vi vil gjennomføre så snart utkoblingsvindu og vær tillater det, sier Nilson.

Neste år

Nord-Salten Kraftlag skriver til Luftfartstilsynet at deres to Ocas-merkede spenn er forbindelsen til sentralnettet, og at det vil være vanskelig å få en utkobling. Derfor vil det «neppe være mulig» å få montert markører i år.

Narvik Energinett har to Ocas-spenn som må merkes, mens Nordkraft har ett. På vegne av begge selskapene skriver Nordkraft at de «håper merkingen kan være i samsvar med forskriften i løpet av første halvår 2014».

BKK skriver at de «jobber for å få på plass en godkjent merking så raskt som praktisk mulig», men uten å love noe tidspunkt.

I sitt brev gir heller ikke Hardanger Energi noen garanti for når deres to spenn vil være forskriftsm­essig merket. Men de bruker anled­ningen til å kritisere teknologileverandøren Ocas.

Les også: Statkrafts nye testturbin skal bli høyere enn Oslo Plaza

Kritisk tilsyn

Tilsynet slutter seg langt på vei til kritikken. Avdelingsdirektør Wenche Olsen karakteriserer situasjonen som alvorlig.

Hun svarer slik på hva de synes om måten Ocas-eier Vestas avbryter samarbeidet med Highlight Safety, som har hatt ansvar for Ocas-varslingen i Norge.

– Vi synes det er uheldig at dette skjer på så kort varsel, fordi man ikke gir kraftselskapene handlingsrom til å få på plass noe annet, sier Olsen.

Pressetalsmann Matt Whitby i Vestas understreker at selskapet eier rettighetene til å selge Ocas-teknologien kun til vindkraftindustrien og ikke til andre typer installasjoner.

Han viser til at avtalen med Highlight Safety kun hadde en varighet på 18 måneder.

Les også:

Her oppgraderer de høyspentlinjene uten å skru av strømmen

Nettselskapene skal ikke lenger få sløse uten å tape penger