Malaysia Airlines MH370

Vrakrestenes posisjon kan avsløre mye

... om det malaysiske passasjerflyet.

Foreløpig er det ikke funnet noen spor etter det savnede Boeing 777-200-flyet fra Malaysia Airlines.

Ettersom flyet forsvant fra radar plutselig og uten å sende noen nødsignaler, er det fortsatt en sentral teori at flyet gikk i oppløsning i lufta.

Dette kalles eksplosiv dekompresjon og kan ha flere årsaker: For eksempel en eller annen teknisk svikt, kollisjon med et annet luftfartøy, eksplosiver, enten i form av nedskyting eller bombe om bord.

Les også: Øynene er de beste sensorene i jakten på MH370

TRAJAN

Ferdsskriveren og taleregistratoren (CVR/FDR, på folkemunne kalt «svarte bokser») er de viktigste verktøyene i de fleste havarigranskninger.

Men dersom det viser seg at MH370 faktisk gikk i oppløsning i lufta, vil det være aktuelt å analysere vrakdelenes posisjon for å danne et bedre bilde av hvordan oppløsningen skjedde.

Arbeidet med databasert såkalt «trajectory analysis» (trajan) startet ved Cranfield university i Storbritannia i 1978, og modellen er senere videreutviklet i takt med tilgang på økt regnekraft og grafisk framstilling.

Trajan handler om å kalkulere den ballistiske banen til hver enkelt vrakdel ut fra dens ballistiske koeffisient, et produkt av vekt og aerodynamiske egenskaper, satt opp mot andre data om opprinnelig posisjon, høyde, lufthastighet og vind.

Les mer i denne vitenskaplige artikkelen som tar for seg ytterligere forbedring av modellen som tar inn variasjoner i gravitasjon, lufttetthet og vind.

Les også: Her flyr F-16 lavt gjennom Trollfjorden

Brukt i flere storulykker

Det å analysere vrakrestenes posisjon i arbeidet med å danne et bilde av oppløsningssekvensen har vært en viktig del av etterforskningen av flere kjente havarier der flyet har gått i oppløsning i lufta.

Eksempler på dette er:

  • Air India flight 182 - et Boeing 747-200 som ble sprengt i lufta sør for Irland på vei fra Montreal til Delhi via London i 1985
  • Pan Am flight 103 - et Boeing 747-100 som ble sprengt i lufta over Lockerbie på vei fra Frankfurt til Detroit via London og New York i 1988
  • TWA flight 800 - et Boeing 747-100 som eksploderte i lufta like etter avgang på vei fra New York til Roma via Paris i 1996
  • China Airlines flight 611 - et Boeing 747-200 som gikk i oppløsning i lufta på grunn av sviktende vedlikeholdsrutiner like etter avgang på vei fra Taiwan til Hong Kong i 2002

Les også: Luftskip, luftputefartøy, helikopter og fly i ett

Partnairulykken

Trajan var vesentlig for at den amerikanske havarikommisjonen (NTSB) konkluderte med at det var en drivstofftank (center wing fuel tank, CWT) som eksploderte, trolig som følge av kortslutning i en strømkabel, og ikke en bombe eller et missil i tilfellet med TWA 800.

Disse dataene ble selvsagt sammenholdt med andre data, blant annet metallurgiske, CVR/FDR og primærradaropptak.

Metoden ble også benyttet i granskingen av Partnairulykken, Convair 340/580-flyet som styrtet i Skagerak nord for Hirtshals på vei fra Oslo til Hamburg i 1989 med 55 om bord.

Ifølge havarirapporten ble posisjonsdataene for vrakdelene og annen informasjon sendt til Cranfield university for analyser. Resultatet av dette arbeidet var at man ikke kunne se entydige tegn på at flyet hadde gått fullstendig i oppløsning før det traff sjøen, men at det var data som tydet på delvis oppbrekking i høydeskiktet 5-10 000 fot.

Den etterfølgende undersøkelsen konkluderte med at halepartiet brøt fullstendig sammen i lufta som følge av at flyets faste og bevegelige flater i halen kom i udempede svingninger som igjen ble initiert av unormal slitasje på deler som ikke var produsert i samsvar med flyfabrikantens spesifikasjoner - såkalte piratdeler.

Les også: Unike bilder viser hvorfor helikoptre støyer

Styrtet med overlegg

På nåværende tidspunkt kan det selvsagt heller ikke utelukkes at MH370 er utsatt for en annen form for sabotasje fra noen om bord på flyet.

Et eksempel på dette er EgyptAir flight 990 - et Boeing 767-300ER på vei fra Los Angeles til Kairo via New York som havarerte utenfor Massachusetts-kysten i 1999.

NTSB konkluderte med at flyet med overlegg ble styrtet i Atlanterhavet av en av flygerne.

Les også:

Prisbelønnet radar plukkes ned etter få år

Her er Norges nye panservogn

Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter  

Disse NTSB-illustrasjonene viser oppløsningssekvensen av B747-flyet (TWA 800).
Disse NTSB-illustrasjonene viser oppløsningssekvensen av B747-flyet (TWA 800). NTSB

Disse NTSB-illustrasjonene viser oppløsningssekvensen av B747-flyet (TWA 800).
Disse NTSB-illustrasjonene viser oppløsningssekvensen av B747-flyet (TWA 800). NTSB