Volkswagen e-Golf

Volkswagen gir e-Golf forlenget liv

Men bare i Tyskland. I Norge har arvtakeren ID.3 ankommet landet.

E-Golf er den nest mest solgte elbilen i Norge noen gang. Nå er det slutt.
E-Golf er den nest mest solgte elbilen i Norge noen gang. Nå er det slutt. (Foto: Ståle Frydenlund)

Men bare i Tyskland. I Norge har arvtakeren ID.3 ankommet landet.

Tyskerne er sultne på elbiler om dagen, etter at det tidligere i år ble innført rause insentivordninger. 

Volkswagen e-Golf er en populær elbil. Produksjonen skulle egentlig avsluttes i sommer, men nå har Volkswagen bestemt seg for å forlenge den for å dekke etterspørselen, skriver Automobilwoche.

Produksjonen ved fabrikken i Dresden skulle avsluttes da juli gikk over i august, men nå skal produksjonen her fortsette frem til nyttår. e-Golf-produksjonen ved fabrikken i Wolfsburg ble imidlertid stanset 23. juli.

Det skal produseres 80 e-Golf om dagen i Dresden, og disse skal leveres utelukkende til det tyske markedet. Etter nyttår blir det produksjonsstans i tre uker, da fabrikken skal rigges om for å produsere ID.3.

Ingen nye e-Golf til Norge

Det kommer altså ingen flere e-Golf til Norge via importøren etter at bilene som leveres ut i disse dager har kommet til sine nye eiere.

De første ID.3-eksemplarene som ankom Norge.
De første ID.3-eksemplarene som ankom Norge. Foto: Møller

Ifølge Elbilstatistikk.no er det til sammen registrert 46.721 e-Golf i Norge. Av disse er 3781 eksemplarer parallellimportert. Volkswagens elektriske Golf er en svært populær elbil her i landet, og har andreplassen etter Nissan Leaf (62.674 eksemplarer).

Arvtakeren ID.3 er ventet å bli svært populær, og de første 700 eksemplarene ankom landet fredag, ifølge en pressemelding fra importør Møller. Disse overleveres kunder i september.

Samme skip var for øvrig også lastet med noen e-Golf, og det er fortsatt biler på vei inn til Norge, forteller importøren til TU. Men alle som kommer fremover er altså fra siste regulære produksjon.

BMW øker produksjonen av i3

Resultatet av den tyske insentivordningen merkes også hos BMW, skriver avisen. BMW i3-produksjonen går for fullt, og en planlagt sommerferiestans ble avlyst på kort varsel som følge av økt etterspørsel etter modellen.

BMW ønsker nå å øke produksjonen, ved å innføre lengre skift. Det skal øke produksjonen fra 114 i3 om dagen til opp mot 130 biler dagen. Maksimalkapasiteten er angivelig 200 i3 om dagen om de åpner alle sluser og innfører et ekstra skift.

BMW velger imidlertid å se an om trenden fortsetter før de eventuelt gjennomfører dette.

Les også

Kommentarer (14)

Kommentarer (14)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå