- Dagens reisekort er slett ikke designet for å gjøre hverdagen enklere for forbrukerne, men for å gjøre det lett for reiseselskapene. Sånn kan det ikke være, sier dansk forsker. (Bilde: NTB scanpix)

KOLLEKTIVTRANSPORT

Vil gjøre reisekort på buss og tog overflødig

- Filmkameraer skal skanne alle de reisende.

Billettsystem for kollektivreisende i København

I København må reisende registrere reisekortet både før og etter reisen, i et såkalt sjekk-inn og sjekk-ut system.

Billettsystem for kollektivreisende i Oslo

Oslo opererer med et sonesystem, der reisende betaler for antall soner de reiser gjennom.

Reisen betales gjennom en allerede betalt billett, og registreres kun i det reisen startet.

- Det er absurd at brukerne skal sjekke inn og ut med reisekort, når dagens kamerateknologi kan gjør det helt automatisk, sier Torben Mogensen, lektor i datalogi ved Københavns Universitet, til ing.dk.

Mogensen skriver blogg, og har i flere innlegg irritert seg over det danske reisekortet, hvor reisende både må registerer kortet ved starten og slutten av reisen. Noe han mener er et uholdbart konsept.

En enklere hverdag

Store problemer med de danske reisekortene de siste ukene, har ført til enda sterkere kritikk fra lektoren.

- Dagens reisekort er slett ikke designet for å gjøre hverdagen enklere for forbrukerne, men for å gjøre det lett for reiseselskapene. Sånn kan det ikke være, sier han.

Morgensen mener kameraet vil være en mye bedre løsning.

- De kan både registrere de reisende, og holde orden på reisene for dem. Det vil gi de reisende en mye mer behagelig kollektivopplevelse, sier han.

Han argumenterer for løsningen med kameraovervåkning, med at kameraer i dag er høyutviklede, og fint kan skille mellom mennesker, samt registrere sykler og barnevogner.

- På den måten kan kameraene fungere som billettkontrollør, oversikt og regnskapsfører for de reisende. Alt i alt vil kameraene fjerne masse ekstraarbeid for de som reiser mye kollektivt, sier Morgensen til ing.dk.

Les også: Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7

Uaktuelt i Norge

Informasjonsdirektør Ova Skåra i Datatilsynet avviser tvert at Mogensens løsning kan bli aktuell i Norge.

- Her har du en lektor som er opptatt av å vise at han kan teknologi og er framsynt, men for meg ser det helt urealistisk ut, også med dagens teknologi, sier Skåra.

Skåra mener dagens teknologi ikke er treffsikker nok til å foreta denne form for registrering, og tror det ligger langt fram i tid.

Dessuten mener han det er viktig at passasjerer kan reise anonymt i trafikken.

- Det har også norske politikere gitt klart inntrykk av at er viktig, sier han.

Skåra synes danskene framfor å se på Mogensens forslag, bør se på den norske kollektivbransjen.

- Kollektivbransjen i Norge, og spesielt Ruter i Oslo, har løst billettutfordringene på en god måte. I Norge kan reisende reise helt anonymt, uten store utfordringer, sier han.

Les også: Ruter foreslår å skifte ut alle Oslo-trikkene

- Gir mindre overvåking

Mogensen understreker overfor Teknisk ukeblad at forslaget ikke er ment for å registrere den enkeltreisende. Men for å telle antall reisende og registrere hvor mange som stiger av og på på hver enkelt holdeplass. Han mener ikke forslaget strider med personvern.

- Systemet skal være anonymt, sånn som ordningen er i dag er det mulig å overvåke den enkelte persons reisemønster. Om vi fjerner innsjekking og utsjekking slik vi har i dag, vil folk kunne reise mer anonymt, til tross for kameraer, sier han.

Ulike systemer

De store forskjellene på det norske og danske billettsystemet gjør at Mogensens forslag ikke kan overføres direkte til Norge, i følge Ruters pressetalsperson, Sofie Bruun.

- Vi har ulike systemer. I Danmark har de et sjekk-ut sjekk-inn system, hvor reisende må lese av kortet både når de går på og av. I Oslo og Akershus må reisende kun lese av kortet en gang. Her opererer vi med soner, så reisende kan forflytte seg så mye de vil innen en sone med en billett innen et gitt tidsrom, sier hun.

Bruun er positiv til nytenkning, men sier norsk personvern gjør filming av alle reisende uaktuelt i Norge.

- Vi synes ny teknologi som gjør det lettere for kundene våre er interessant, men den må alltid tilfredsstille det regelverket vi har her i Norge, sier hun.

Les også:

Denne trikken er en buss

200 km/t blir maksfart i 30 år til

Nå blir det god mobildekning på toget