Buss for tog

Vil gjøre buss for tog permanent

Den danske transportministeren og Region Sjælland mener at det er billigere å fjerne 50 km av regionens nedslitte jernbane og erstatte den med busser enn å renovere sporene. Men argumentene holder ikke, sier en trafikkforsker som forventer høyere priser og fallende passasjertall.

Danske myndigheter møter motstand når de foreslår å erstatte fem mil med jernbane med tog.
Danske myndigheter møter motstand når de foreslår å erstatte fem mil med jernbane med tog. (Illusttasjon: Bizgaimer/Colourbox)

Den danske transportministeren og Region Sjælland mener at det er billigere å fjerne 50 km av regionens nedslitte jernbane og erstatte den med busser enn å renovere sporene. Men argumentene holder ikke, sier en trafikkforsker som forventer høyere priser og fallende passasjertall.

  • Samferdsel

I stedet for å renovere de slitte skinnene på den såkalte Østbanen, som forbinder Køge, Rødvig og Fakse Ladeplads i Danmark, bør man fjerne skinnene, asfaltere traseen og sette inn elbusser. Det vil nemlig samlet sett være den billigste løsningen.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå