Samferdsel

Vil forhindre fyllekjøring med elsparkesykler: Slik går det når Mari kjører med ølbriller

– Jeg trodde ikke det skulle gå så dårlig.

24. aug. 2019 - 05:15

Vaklende kjøring, krasjing i rekkverk og manøvrering helt utenfor veimerkingen er et stadig vanligere syn i Oslos gater på natterstid i helgene.

Fredag denne uken kunne man i tillegg se denne typen el-sparkesykkekjøring på dagtid, da drøssevis av "fyllekjørere" troppet opp ved Østbanehallen i Oslo for å kjøre i fylla. 

– Jeg ble faktisk litt skremt, sier Stephan Karlsen. 

En aha-opplevelse

Karlsen er en av de som innrømmer å ha testet el-sparkesyklene hjem fra byen en sen lørdagskveld. 

– Jeg tenkte "dette nailer jeg". Jeg har jo kjørt etter 7-8 øl før, men dette gikk jo ikke bra, sier han. 

PRØVDE SEG: Stephan Karlsen er overrasket over promilleeffekten. Foto:  Eirik Helland Urke
PRØVDE SEG: Stephan Karlsen er overrasket over promilleeffekten. Foto:  Eirik Helland Urke

Det er Circ, et av de mange selskapene som leier ut el-sparkesykler i Oslo, som arrangerte fyllekjøringen. 

Med og uten promillebriller fikk de som ønsket det teste sine kjøreferdigheter i normal- og alkoholpåvirket tilstand.

– Målet har vært å gi folk en aha-opplevelse, sier Arna Aegisdottir, som er norgessjef i Circ.

SE VIDEO: Øverst i denne artikkelen kan du se hvordan det gikk da TUs Mari Gisvold Solberg prøvde seg med promillebriller på el-sparkesykkel.

Ulovlig i fylla 

El-sparkesyklene har for lengst inntatt gatene i flere store byer i Norge. Og selv om mange får stor nytte av de elektriske kjøretøyene, har det også oppstått utfordringer.

NORGESSJEF: Arna Aegisdottir er norgessjef i Circ. Foto:  Eirik Helland Urke
NORGESSJEF: Arna Aegisdottir er norgessjef i Circ. Foto:  Eirik Helland Urke

Tall fra Oslo Skadelegevakt har den siste tiden vist at én av fem skader på el-sparkesykkel har skjedd med førere i alkoholpåvirket tilstand.

– Det er kun et mindretall av alle som kjører el-sparkesykkel som fyllekjører, men de som gjør det er ansvarlige for et urimelig antall ulykker. Vi ønsker å gjøre folk oppmerksomme på at det ikke er lov å benytte seg av el-sparkesykler i beruset tilstand. All form for fyllekjøring er uakseptabelt, så vi håper kampanjen vår kan øke bevisstheten hos brukeren rundt farene det er forbundet med, sier Aegiesdottir.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen garanterte i april at Noreg skulle forbli ein del av det indre marknaden. No får Noreg og statsminister Jonas Gahr Støre garantiar om at tollen på ferrolegeringar var eit enkelttilfelle. Diverre er det berre ord, skriv Senterpartiets parlamentariske nestleiar.
Debatt

Å la seg herse med

– Ble skremt

Promillebrillene gir en opplevd følelse av å ha fra 0,6 til 2,5 i promille avhengig av hvilken brille du prøver. De gir endret syn, balanse, reaksjonsevne samt svekket avstands- og fartsbedømmelse.

– Jeg ble faktisk litt skremt, jeg trodde ikke det skulle gå så dårlig, sier Karlsen, etter å ha testet brillene med høyest promille. 

Han erkjenner at han ikke hadde kontroll over det elektriske kjøretøyet i det hele tatt. 

– Kommer du til å kjøre el-sparkesykkel hjem fra byen igjen? 

– Nei, det gjør jeg ikke. Jeg trodde virkelig ikke det skulle være så ille. 

PROMILLEBRILLER: TUs Mari Gisvold Solberg prøvde å kjøre el-sparkesykkel med disse promillebrillene. Foto:  Eirik Helland Urke
PROMILLEBRILLER: TUs Mari Gisvold Solberg prøvde å kjøre el-sparkesykkel med disse promillebrillene. Foto:  Eirik Helland Urke
Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.