Vil doble rekkevidden til elbiler med hydrogen

MY FC

Vil doble rekkevidden til elbiler med hydrogen

Svensker går nye veier.

  • Elbil

En uvanlig måte å benytte hydrogengass på, er i bærbare mobilladere. Dette er noe svenske My FC har satset på. Nå skal teknikken også brukes i elbiler.

My FC har hentet fram fjerde generasjon av sin brenselscellelader for mobiltelefoner. Den kalles Jaq Hybrid, og består av to enheter; et ladekort og selve laderen.

Ladekortet inneholder natriumhydroksid, vann, aluminium og noen hemmelige reaksjonskomponenter. Laderen består av flere små brenselsceller og ett litiumion-batteri.

Når mobilen trenger å lades opp, kobles ladekortet sammen med laderen. Da begynner vannet å reagere med komponentene, og danner hydrogengass. Gassen ledes over til laderens brenselsceller, som produserer elektrisitet som lagres i litiumion-batteriet eller føres over til batteriet i mobiltelefonen.

Systemet holder til å lade en moderne mobiltelefon drøyt én gang.

– Vi mener at vi har funnet en metode for å lagre hydrogengass på en svært ufarlig måte, ved å benytte vann som bærer. Det er en genial metode for å danne hydrogengass, og å gjøre dette veldig sikkert, sier direktør Bjørn Westerholm ved My FC.

Skal selges til Kina

Bedriften ble startet i 2005 som en en avlegger fra KTH-forskning (Kungliga Tekniska Högskolan). Svenske Ny Teknik har flere ganger rapportert om utviklingen til bedriften.

Jaq Hybrid er det siste produktet, og det eneste produktet som bedriften har på markedet i dag. I motsetning til de tidligste generasjonene er Jaq Hybrid ifølge Bjørn Westerholm utstyrt med intelligens slik at den kan optimere ladingen.

I begynnelsen av året fikk My FC sin første ordre på Jaq Hybrid. 500 enheter skal leveres til den kinesiske e-handelsbedriften Huangdou i løpet av kort tid. Avtalen innebærer at Huangdou skal kjøpe totalt 30.000 enheter i løpet av året.

Skal gi elbiler lengre rekkevidde

I forrige uke ble det klart at My FC rekrutterer Sebastian Weber som teknikksjef fra Fingerprint Cards. Oppgaven hans blir å sørge for at Jaq Hybrid bygges inn i mobiltelefoner.

– Det har alltid vært det endelige målet vårt å sørge for at sluttbrukeren blir mer mobil, sier Bjørn Westerholm.

Jaq Hybrid

  • Vekt: Cirka 200 gram.
  • Kapasitet: 2750 mAh.
  • Effekt: 10,5 watt (2,1 A over 5 volt).
  • Ladekortet: Leverer 17.000 joule.

I samarbeid med tynnplateprodusenten Gränges driver My FC også et utviklingsarbeid for å forlenge rekkevidden til batteridrevne biler ved hjelp av brenselsceller.

Prinsippene er de samme som for mobilladeren, men den kjemiske løsningen er annerledes og foreløpig hemmelig. Hydrogengassen skal dannes ved at to væsker blandes i bilen.

Brenselscellene skal bygges in i platepaneler som settes i bilens tak, bakluke eller underside. Elektrisiteten som genereres fra cellene kan enten brukes til å drive bilen eller til å lade batteriet.

Ambisjonen er at løsningen skal doble rekkevidden til batteribilen. My FC oppgir at en slik kommersiell bil skal vises fram i løpet av 2018.

50 millioner kroner i emisjon

Økonomisk har My FC hatt et negativt resultat de to siste årene. Etter årsskiftet foretok bedriften en nyemisjon, og fikk inn 50 millioner svenske kroner.

Pengene skal primært gå til å integrere brenselcelleladeren i mobiler samt til rekkeviddsprosjektet for batteribiler.

Artikkelen ble først publisert på NyTeknik.se

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)