PROSJEKTER

Viken kan trekke E18-garanti – vil ha Dale til forhandlinger om utbygging

Fylkestingsflertallet vil ikke videreføre Akershus' garanti på 15 milliarder til E18-utbygging i Oslo og Bærum.

Viken Ap vil ha samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til forhandlingsbordet.
Viken Ap vil ha samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til forhandlingsbordet. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix
7. jan. 2020 - 09:12

Arbeiderpartiets fylkesrådsleder i Viken, Tonje Brenna, vil ha samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til forhandlingsbordet om utbyggingen av E18, skriver Aftenposten.

– Vi har uttrykt tydelig, helt siden valget, at vi vil i dialog med ministeren om E18, sier Brenna til avisa.

I plattformen til det rødgrønne flertallet i Viken står det at de ikke vil være økonomisk garantist for utbyggingen av E18, slik prosjektet ser ut i dag.

Elbilene er blitt kastet ut av kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Bildet er fra før de nye reglene ble innført.
Les også

Tar kø-grep: Lastebilene får bruke bussfeltet

Avhengig av Viken-milliarder

Dale sendte inn regjeringens bompengeproposisjon, som garanterer finansieringen av prosjektet, før jul. Men til grunn for planene ligger det at Akershus fylkeskommune er garantist for mer enn 15 milliarder kroner, for å gjøre det mulig å ta opp lån.

Akershus opphørte imidlertid gjennom sammenslåingen ved årsskiftet, og Brenna sier til Aftenposten at et forslag til fylkestinget om å trekke den økonomiske garantien er oppe til vurdering i Viken. Den samlede regningen på prosjektet er på 16,3 milliarder. 10,5 av disse skal hentes inn gjennom en ny bomring i Bærum.

Odal Vind åpnet tidligere i år og har turbiner fra Siemens Gamesa. Vind-selskapet følger med på utviklingen.
Les også

Over en tredjedel av vindturbinene ute av drift

Vil vurdere nedskalering

Fylkesrådslederen mener at dagens E18-prosjekt har est ut, og at man i stedet bør se på nedskalering av planene, og bygge videre på dagens veiløsning. Samtidig må man beholde målet om byutvikling i Sandvika, mener Brenna.

– For oss er det viktig å bidra til å løse trafikkproblemene vest for Oslo, samtidig som vi veldig tydelig understreker at løsningen må være klimavennlig og ikke innebære så mye bompenger som det kan se ut som at nå blir her, sier hun.

Helleland frykter ekstreme køer på hovedveiene gjennom Oslo sentrum når hele Ring 1 stenges for biltrafikk.
Les også

Stenger Ring 1: – Kan bli et kø-kaos uten sidestykke

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.