Feil på plattform: Det er svært usikkert om Yme-plattformen kan bli tatt i bruk i Nordsjøen. (Bilde: Jesper Holm, Esvagt Don)

SKANDALEPLATTFORMEN YME

Vet ennå ikke om Yme-plattformen tåler uvær

Rapporten som skal gi svar lar vente på seg.

Stavanger: 10. juli besluttet Talisman å fjerne alt personell på Yme-plattformen etter at det var funnet sprekker i innstøpingsforbindelsen mellom plattformleggene og lagertanken på havbunnen.

Operatøren Talisman og plattformeier SBM har vært uenige om hvor alvorlige skadene er, og om det var nødvendig å evakuere plattformen.

SBM, som har fått plattformdesignet verifisert av DNV, har hele tiden hevdet at løsningen tåler bølgene i Nordsjøen.

Les også:

Yme-plattformen kan være ubrukelig  

Yme kan bli totalskadd i høststorm

Innrømmer feil

Nå har imidlertid SBM bekreftet at strukturen har lavere utmattingslevetid enn antatt.

I etterkant av avbemanningen har også DNV bekreftet dette.

Nå er det store spørsmålet om sprekkene ved plattformbeina kan fikses offshore, om plattformen må til land eller om den må skrotes.

Les også: Veritas-godkjent utstyr virker ikke

Rapporten forsinket

Da Talisman og konsulentselskapet Atkins møtte SBM og DNV i London i juli, ble de enige om at de to konsulentselskapene skulle sammenligne sine tekniske beregninger og komme med en fellesuttalelse om hva som skal til for å fikse plattformen.

Denne skulle være klar i august. Men rapportene fra selskapene lar vente på seg.

– Vi har ikke fått rapportene, og vi vet ennå ikke når vi kommer til å få dem. Dette er tydeligvis vanskelige vurderinger, og det er for så vidt bedre at DNV og Atkins tar seg tid til å komme frem til gode og sikre konklusjoner enn at de gir oss foreløpige vurderinger, sier pressetalsmann i Talisman, Vidar Nedrebø til Teknisk Ukeblad.

Les også: Avdekket materialfeil på Yme-plattformen

Uenige om vekten

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet at plattformen er for tung i forhold til designet, noe som gjør at den svaier for mye. Desto tyngre vekten på plattformens dekk er, desto mer svaier den, og dette kan ha ført til sprekkene i groutingen.

Talisman og SBM har lenge kranglet om vekten på plattformen. SBM gjorde en kjempetabbe i fjor og brukte defekte vektceller som ga feilaktige resultater.

Det er fremdeles uenighet om den vil bli tyngre enn designvekten på 14700 tonn.

– Vi er enig i at vekten i dag synes å være 12960 tonn. Uenigheten med SBM går på hvilken vekt plattformen vil ha når den kommer i drift, men her har vi en løpende dialog med leverandøren for å avklare dette, sier Nedrebø.

Les også: Dette har gått galt på Yme

Ptil bekymret

Alvorlighetsgraden i Talismans analyser har gjort Petroleumstilsynet bekymret for om Yme-konstruksjonen er sikker.

Tilsynet har bedt Talisman om en bekreftelse på at det er forsvarlig å være på plattformen, og om brønnene på feltet er sikre.

Talisman har igangsatt flere studier før selskapet bestemmer veien videre. Blant annet undersøkes det hvordan man kan få folk ut til plattformen. Det er visstnok problematisk å få tak i et flotell til folkene som skal utføre en eventuell reparasjonsjobb.

Les også: Disse prosjektene sprekker med 40 milliarder

Dyre løsninger

Å ta plattformen til land er et svært kostbart alternativ, men dette utredes også. I tillegg har Talisman gitt Aker Solutions i oppdrag å undersøke muligheten til å bruke en helt ny plattform på feltet.

Dette studiet skal foregå til 31. oktober og omfatter både konseptstudier, FEED (front end engineering and design) og et omfattende offshore kvalitetsinspeksjonsprogram.

Les også: Yme-prosjektet raser i verdi

Vil ut av prosjektet

Et annet problem på Yme er at det i realiteten bare er Talisman og Wintershall av lisenspartnerne som er interesserte i å jobbe videre med prosjektet.

Lotos og Norske AEDC har finansieringsutfordringer, og selskapene vil skyve mest mulig av ansvaret over på operatøren.

Lotos varslet forrige uke at det ville selge seg ut av prosjektet innen tre år.

Yme-skandalen: Yme-skandalen: <br></br> Ansatte og myndigheter refser sikkerhetsnivået

Usikkerhet rundt hundreårsstorm

SBM undersøker i disse dager sprekkdannelsen ved plattformbeina med en ubemannet undervannsbåt. Det er foreløpig ikke kjent hva de har kommet frem til.

Petroleumstilsynet gjør også sine egne beregninger av sprekkdannelsen og spør om man er innenfor grensene i en hundreårsstorm med dagens økte bevegelser av innretningen. De har bedt om å bli informert om resultatene fra Atkins analyser av dempning.

I tillegg vil de ha informasjon om hvilke værforhold det var på feltet i perioden det ikke var grouting (det som binder plattformbeina til stålkassen de står på).

Ptil vil også vite hva som er den største akseptable rotasjon (i grader) mellom dekket og caisson hvor de møtes ved «connection bars». Talisman blir bedt om å oppgi spesifikke designkrav for rørarrangement og andre koplingspunkter mellom dekk og caisson.

Les mer om Yme-skandalen:

To operahus ut av vinduet  

Jobber med ny Yme-løsning

Yme kan bli skiftet ut

Yme-partner utsetter produksjonsstart

Yme kan bli skrotet  

Dette har gått galt på Yme