SKIP

Verdens største førerløse ubåtjeger testet

Beskrives som en suksess.

Sea Hunter er en såkalt ACTUV, eller Anti-Submarine Warfare (ASW) Continuous Trail Unmanned Vessel.
Sea Hunter er en såkalt ACTUV, eller Anti-Submarine Warfare (ASW) Continuous Trail Unmanned Vessel. Bilde: DARPA
Marius ValleMarius ValleJournalist
2. aug. 2016 - 11:51

Sea Hunter kalles skipet, som kan ta seg frem på de syv hav på egen hånd i en fart på opp til 27 knop.

Det ble sjøsatt i januar, og har blitt testet utenfor kysten av San Diego i California i vår. Etter at prøvene ble avsluttet i slutten av juni, blir de beskrevet som en suksess. 

Skipet er utviklet av forsvarsleverandøren Leidos, på oppdrag fra det amerikanske forsvarsdepartementets Defence Advanced Research Projects Agency (DARPA). Prosjektet har foregått i to år. 

Skipet er et ubemannet anti-ubåtfartøy, og tanken er at det skal kunne søke etter ubåter kontinuerlig, med et sjeldent behov for manuelt tilsyn.

Hensikten er å kunne jage ubåter uten å måtte ta i bruk skip med stort mannskap. Det er ikke våpensystemer om bord, da skipet kun skal informere om hvor ubåter befinner seg. Det kan jage en ubåter i flere måneder, skriver Janes.

Det amerikanske militæret har fra før av et arsenal av droner til luftoperasjoner. Skipet vil fungere som en drone til havs.

Trimaran

Dette er en 132 fots (40,2 meter) trimaran, altså et skip med tre skrog. Det har dieselelektrisk fremdrift, og er basert på det eksisterende autonome overvåkningsskipet Pathfinder. 

Ifølge pressemeldingen fra Leidos tilfredsstilte eller overgikk alle ytelsestestene for hastighet, manøvrerbarhet, stabilitet, evne til å håndtere hard sjø, aksellerasjon og nedbremsing, og drivstofforbruk.

Toppfarten på 27 knop er for øvrig den høyeste hastigheten Sea Hunter oppnådde under prøvene. Avhengig av sjøforhold skal skipet kunne gå raskere. 

Skipet skal jakte ubåter på egen hånd. <i>Foto: DARPA</i>
Skipet skal jakte ubåter på egen hånd. Foto: DARPA

Testene krevde imidlertid at det var mennesker om bord, i tilfelle det skulle være behov for å løse en situasjon, men videre testing skal skje helt ubemannet.

Milliardprosjekt

Videre testing skal ta for seg sensorer, autonomiprogramvaren, maritime kollisjonsreguleringer, og demonstrasjonsøvelser for den amerikanske marinen.

Prototypen har kostet en milliard kroner, men produksjonsutgaver av Sea Hunter skal koste rundt 190 millioner kroner når den ferdigstilles.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.