AUTONOME SKIP

Verdens første selvkjørende lasteskip: Design og spesifikasjoner ligger klare. Nå må Yara velge mellom tre verft

Over ett år forsinket, men ikke på grunn av teknologien.

VIDEO: Skalamodellen av containerskipet Yara Birkeland seiler autonomt i indre havnebasseng i Horten (Kongsberg Maritime)
EKSTRA

Over ett år forsinket, men ikke på grunn av teknologien.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

HORTEN/PORSGRUNN: I havnebassenget i Horten putrer en seks meter lang modell av Yara Birkeland uten mennesker om bord.

Inne på et kontor hos Kongsberg Maritime har studenter som ledd i et sommerprosjekt programmert og lagt inn en rute og trykket på START. Skalamodellen i størrelsesforholdet 1:12 starter en seilas i ensom majestet. 

Dette kommer ikke til å skje i full skala før rundt årsskiftet 2019-2020. Helt autonomt vil ikke Yara Birkeland kunne seile før i 2021 etter de nye tidsplaner.

Advokater og detaljer

– Vi er over ett år forsinket. Vi jobber fortsatt med kontraktsdetaljer og har tre verft på lista, sier Bjørn Tore Orvik i Yara til TU.

Det er snakk om både norske og utenlandske verft.

Han bekrefter at det er innholdet i kontrakter og dermed advokatmat som gir forsinkelsene.

– Dette er første gang noen verft skal ta ansvar for å bygge et autonomt skip. Det er mange detaljer og ansvarsavklaringer som må på plass, sier Orvik.

Bjørn Tore Orvik, direktør finans og logistikk ved Yara Porsgrunn fikk ideen om å erstatte 40.000 vogntogturer i året med et elektrisk og autonomt skip. Foto: Tore Stensvold

Da Yara og Kongsberg lanserte planene om et autonomt containerskip i 9. mai 2017, var tidsplanen i overkant ambisiøs. Da var målet å tildele verftskontrakt før nyttår 2017. Nå blir det i stedet høsten 2018.

 14 måneder

Gjødselprodusenten Yara har prosjektledelsen og står for kontraktstildelinger. Marin Teknikk står for design av skipet og jobber tett med Yara og Kongsberg Maritime, som bidrar med autonomiteknologi og annet nødvendig utstyr.

Teknologisjef Ketil Olaf Paulsen i Kongsberg Maritime bekrefter at det rent skipsteknisk ikke er noe som hindrer kontraktstildeling. Tidligere i år ble det avdekket for dårlig stabilitet under lasting. Det ble løst.

– Skipet er ferdig designet og spesifikasjonene er klare. Det er opp til Yara å velge verft, sier Paulsen.

Fra kontrakt er skrevet og til skipet kan begynne testing vil det ta cirka 14 måneder, uavhengig av hvilket verft som får kontrakten.

Modelltesting av Yara Birkeland i Trondheim. Bilde: Tore Stensvold

– Skipet vil da bli testet som et vanlig fartøy for å påse at det tilfredsstiller regler for et vanlig fartøy.

Erstatter 40.000 vogntog

Yara Birkeland blir 80 meter langt, 15 meter bredt og vil ha plass til cirka 120 containere (108 20 TEU og seks 40 TEU). Skipet blir helelektrisk med en batteripakke på 6,8 MWh fra sveitsiske Leclanché.

Containerskipet skal erstatte 40.000 årlige vogntogturer med gjødsel fra Yaras fabrikk på Herøya ved Porsgrunn til utskipingsterminalene i Brevik og Larvik. Samlet distanse er rundt 1 million kilometer med et CO2-utslipp på 750 tonn i året. Det elektriske skipet vil spare både miljø, helse og gi tryggere veier i Grenlandsområdet.

Mannskap og sikkerhet

Yara Birkeland vi den første tida seile med mannskap om bord. Skipsbroa er montert i en container som kan løftes av etter testperioden.

I de første planene var det meningen å teste i ett år med mannskap og overføre til fjernkontroll før endelig autonomisering. Nå er planene endret.

– Vi vil ha en sakte overføring fra mannskap til autonom seiling med mannskap om bord, sier Orvik.

Når skipet etter hvert blir autonomt, er det stor sannsynlighet for at det Massterly skal stå for drift.

Kontroll fra Oslo

Massterly ble opprettet tidligere i år som et joint venture-selskap med Kongsberg Maritime og Wilhemsen som likeverdige partnere.

Yara er i gang med å rive et lagerbygg der containere skal mellomlagres for lasting/lossing av Yara Birkeland. Foto: Tore Stensvold

Massterly har kontorer på Lysaker på grensa til Oslo. Antakelig vil Yara Birkeland overvåkes fra en kontrollsentral der.

Styreleder Per Brinchmann og administrerende direktør Tom Eystø i Massterly var til stede i Horten i forrige uke der en modell av Yara Birkeland ble seilt autonomt. 

De kunne ikke bekrefte at kontrollsentralen for Yara Birkeland blir liggende i deres lokaler på Lysaker,  men sier at det er sannsynlig.

River

I Porsgrunn er Yara i god gang med å forberede kaiområdet der Yara Birkeland skal legge til. Et gammelt lagerbygg rives for å gi plass til mellomlagring av containere og kjørebanen til gantrykranen som skal stable containere om bord i Yara Birkeland.

Det finske konsernet Cargotecs datterselskap Kalmar skal levere det landbaserte kransystemet og containertransport fra produksjonslager til kai.

Det vil bestå av tre selvkjørende Straddle carriers og en gantrykran (stor kaikran med lang arm ut over kaikant).

Kalmar har ikke tidligere levert et autonomt kran- og logostikksystem.

 Det autonome skipet skal ligge der olje- og kjemikalietankeren Rystraum ligger til kai. Foto: Tore Stensvold

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå