Stad skipstunnel

Verdens første fullskala skipstunnel klar i 2026

Kystverket inviter til leverandørkonferanse i håp om å kunne bygge Stad skipstunnel smartere og mer effektivt enn tradisjonelle tunnelprosjekter. Byggestart blir i 2023, og tunnelen skal være seilingsklar tre år senere.

Fugleperspektiv av tunnellinngangen for Stad skipstunnel i Moldefjorden. Et stort ankerhåndteringsfartøy er tegnet inn.
Fugleperspektiv av tunnellinngangen for Stad skipstunnel i Moldefjorden. Et stort ankerhåndteringsfartøy er tegnet inn. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp)
Stad skipstunnel. Tunnelinngangen i Moldefjorden. Med entringskontruksjoner og publikumsområde.
Stad skipstunnel. Tunnelinngangen i Moldefjorden – med entringskontruksjoner og publikumsområde. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp)
Illustrasjonen viser dimensjonene og hvordan det vil bli jobbet med skipstunnelen. (Bilde: Kystverket)
Stad skipstunnel er planlagt drevet som tunneler og fjellhaller vanligvis byges med boring, sprenging og uttransport av sprengmasser. (Bilde: Kystverket/Appex)
Det skal tas ut ca. tre millioner kubikkmeter fjell, ca. åtte millioner tonn, ved byggingen av Stad skipstunnel. Det er flere mulige planer for bruk av sprengmassene. (Bilde: Kystverket)
Illustrasjonen viser hvordan Stad skipstunnel vil se ut innvendig. På hver side er det en 3,5 meter bred fendret ledekonstruksjon. Dette er mest for at ikke bruvingene på båtene skal ta borti tunnelveggene, men feltet kan i tillegg kan brukes ved eventuell evakuering, og har dermed status om rømningsvei.
Illustrasjonen viser hvordan Stad skipstunnel vil se ut innvendig. På hver side er det en 3,5 meter bred fendret ledekonstruksjon. Dette er mest for at ikke bruvingene på båtene skal ta borti tunnelveggene, men feltet kan i tillegg kan brukes ved eventuell evakuering, og har dermed status om rømningsvei. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp)
Havila Kystruten vil seile gjennom Stad skipstunnel og regner med at den 1,7 kilometer lange tunnelen blir en attraksjon.
Havila Kystruten vil seile gjennom Stad skipstunnel og regner med at den 1,7 kilometer lange tunnelen blir en attraksjon. (Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp)
Værhardt: På grunn av spesielle grunnforhold blir det farlige bølger rundt Stad når det er tøft vær. Skipstunnel betyr store samfunnsbesparelser, ifølge Sintef. (Bilde: Kystverket)
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år.
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år. (Bilde: Kystverket)
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år.
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år. (Bilde: Kystverket)
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år.
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år. (Bilde: Kystverket)
Terje Andreassen fra Kystverket fotografert under modelltesting av Stad skipstunnel ved Marintek (nå Sintef Ocean) i 2016. (Bilde: Tore Stensvold)
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år.
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år. (Bilde: Kystverket)
Foreløpige tegninger av hvordan Stad skipstunnel kan bli seende ut. (Bilde: Stad skipstunnel/Nordwest3D)

Kystverket inviter til leverandørkonferanse i håp om å kunne bygge Stad skipstunnel smartere og mer effektivt enn tradisjonelle tunnelprosjekter. Byggestart blir i 2023, og tunnelen skal være seilingsklar tre år senere.

Den 1,7 kilometer lange tunnelen skal sprenges og drives som vanlige tunneler. Den store forskjellen er dimensjonene og volumene.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå