Førsteamanuensis Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI forklarer at enkelte arbeidsgivere bruker helt ned i 45 sekunder på å skumlese en CV før de legger dem i grove kategorier som «uaktuell», «kanskje» og «interessant».
Flere utgaver
I et eksperiment med en reell jobbutlysning og tolv søkere fikk kandidatene CV-ene sine skrevet i tre ulike utgaver: formell layout på hvitt papir, på pastellfarget papir og en «kreativ» utgave som skulle stikke seg ut.
Resultatene, som presenteres i tidsskriftet European Journal of Work and Organizational Psychology, var meget klare, ifølge forskning.no. Farget papir hadde en klart negativ effekt, mens det «kreative» formatet var verst.
Les også: Joggere vrakes til jobber
Dobbel sjanse
Den samme kandidaten hadde nesten dobbelt så stor sjanse til å komme til intervju med en formell CV som med en «kreativ», viser studien.
– Studien viser at arbeidsgivere lar seg påvirke av fullstendig irrelevante sider ved innsendte søknader og CV-er, konstaterer Arnulf.
For å redusere denne muligheten bør alle kandidater sammenlignes i et nøytralt, felles format, for eksempel digitalt, mener han.
Les også: