Prosjekter

Vegvesenet vil ha bransjens innspill til nytt milliardprosjekt i Trøndelag

12 kilometer ny europavei skal lyses ut i mai.

Det er E39 Betna-Hestnes til venstre som skal først ut i markedet. Halsa, Snillfjord og Hemne er forøvrig nå blitt Heim kommune i Trøndelag, og alle tre strekningene i prosjektet skal derfor bygges i Trøndelag.
Det er E39 Betna-Hestnes til venstre som skal først ut i markedet. Halsa, Snillfjord og Hemne er forøvrig nå blitt Heim kommune i Trøndelag, og alle tre strekningene i prosjektet skal derfor bygges i Trøndelag. Illustrasjon: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
11. feb. 2020 - 05:07

Første del av E39-prosjektet Betna-Stormyra (i gamle Halsa kommune, tidligere en del av Nordmøre, nå Trøndelag) skal ut i markedet i løpet av 2020.

Kostnadsrammen for hele prosjektet, som omfatter tre parseller på tilsammen 26 kilometer, er 2,14 milliarder 2018-kroner.

Det er strekningen Betna-Hestnes det dreier seg om i første omgang. Statens vegvesen jobber nå med konkurransegrunnlaget for prosjektet, og ønsker seg innspill fra markedet om hvordan totalentreprisen skal se ut.

Vegvesenet inviterer derfor til møter med leverandører som er interessert i å delta i konkurransen. Møtene blir holdt frem til 6. mars.

Vegvesenet regner med at konkurransen for denne parsellen kan kunngjøres 28. mai i år, og med en frist for å melde deltakelse satt til 29. juni.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Mest jomfruelig terreng

– Betna-Hestnes er en totalentreprise på 12,7 kilometer med totalt åtte brukonstruksjoner. Strekningen skal for det meste bygges i jomfruelig terreng. Det er litt sidebratt, men ellers ikke spesielt utfordrende, forteller Vegvesenets prosjektleder Odd Helge Innerdal til Veier24.

E39 Betna-Stormyra er en samlet utbygging av tre strekninger som vil gi 26 kilometer vei med gul midtlinje. Det betyr sju minutter kortere reisetid mellom Møre og Romsdal og Trøndelag. Prosjektet er en del av fergefri og utbedret E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

– Midtparsellen, Leirvika-Renndalen med 4,7 kilometer vei, skal vi også lyse ut i år. Det blir trolig i april, sier Innerdal til Veier24.

Den tredje parsellen (Staurset-Stormyra) skal omreguleres, og prosjektledelsen regner med å kunne lyse ut strekningen til sommeren eller høsten 2021.

Mandag starter testkjøringen av den 24,8 meter lange bussen i Oslo.
Les også:

Her kjører den 24-meter lange bussen i Oslo

Fra Møre til Trøndelag

De to første parsellene ligger i Halsa kommune, som tidligere var en del av Møre og Romsdal. Nå er Halsa og to andre kommuner slått sammen til splitter nye Heim kommune, og den tilhører Trøndelag. Alle de nye E39-parsellene blir dermed liggende i Trøndelag.

E39 Hestnes–Leirvika (over Valsøya) åpnet allerede i 1993 med 7,5 meter veibredde og gul midtlinje. Ny vei mellom Renndalen og Staurset ble åpnet i 2010 med 8,5 meter bredde og gul midtlinje.

Resten av dagens E39 mellom Betna og Stormyra er dårlig egnet som europavei. Det er en smal vei uten gul midtlinje, men med mange krappe svinger og mange avkjørsler.

Dagens vei går også gjennom flere tettsteder, blant annet Liabø i Halsa og Vinjeøra i Hemne.

Slik så rasområdet ut mandag morgen. Titalls tonn med steinblokker er i fare for å rase inn i studentboligen.
Les også:

Advarte i 2009: «Personer kan bli truffet»

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.