REKORD: Kartet viser hvor rekordtunnelen skal gå under havet i Rogaland.
REKORD: Kartet viser hvor rekordtunnelen skal gå under havet i Rogaland. (Bilde: Ill. Google Maps / Elisabeth Rodrigues)

RYFAST

Vegvesenet mener entreprenør på Ryfast har betalt 25 millioner for lite i lønn

Truer med å holde tilbake 50 millioner kroner.

Statens Vegvesen mener en av entreprenørene på Ryfastprosjektet, Marti, har benyttet feil tariffavtale og dermed betalt sine anleggsarbeidere totalt 25 millioner for lite i lønn.

Vegvesenet holder nå tilbake 50 millioner kroner, skriver bygg.no.

Stridens kjerne er bruken av tariffavtalen Bergindustrioverkomsten. Vegvesenet mener entreprenørselskapet heller burde benyttet Overenskomst for private anlegg eller Anleggsoverenskomsten MEF.

Når Marti i stedet har brukt Bergindustrioverkomsten, mener Vegvesenet at selskapet har sluppet unna med 113 millioner kroner i lønnsutbetalinger i stedet for 137,5 millioner kroner.

– Forskjellen i timelønn ligger på rundt 25 kroner, så når de har en million arbeidstimer på prosjektet, blir totaltallet stort, sier jurist og seniorrådgiver, Martin Søfteland i Statens vegvesen til bygg.no.

Nye dokumenter

Vegvesenet har nå bedt Marti om ytterligere dokumentasjon før de eventuelt holder tilbake 50 millioner kroner av kontraktssummen.

– Vi har akkurat fått nye dokumenter fra entreprenøren, og nå kommer vi til å gjennomgå det de kommer med på en grundig måte og vurdere om anslagene vi har gjort er riktig. Om vi fortsatt mener de har betalt for lite, så vil vi holde tilbake penger, sier Søfteland.

Ferdig 2019

Marti er uenige i Vegvesenets vurdering, og utelukker ikke at saken vil ende i retten.

- Tvisten mellom partene kunne klart ha vært unngått hvis SVV, på tidspunktet for anbudskonkurransen, hadde gitt uttrykk for sitt standpunkt om at det kun var én tariffavtale som ville bli akseptert som grunnlag for lønns- og arbeidsvilkår på prosjektet, sier advokat Hans Christian Brodtkorb i en uttalelse.

 Ryfast er den nye fastlandsforbindelse mellom Stavanger og Ryfylke. I prosjektet skal det blant annet bygges en 14,3 kilometer lang undersjøiske tunnel. Dette blir verdens lengste i sitt slag når den står klar.

Dette er det største rene veiprosjektet i Norge noensinne, og skal stå ferdig i 2019.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)