Samferdsel

Vegvesenet dropper krav om å kaste underleverandør

De kommer til å være ferdig med jobben før en eventuell rettssak uansett.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen var snart klar til bruk da bildet ble tatt i 2024. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen var snart klar til bruk da bildet ble tatt i 2024. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss. Foto: Jan Kristian Jøsang/Skanska
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
9. sep. 2025 - 10:36 | Endret 9. sep. 2025 - 15:54

Staten anker ikke Oslo tingretts kjennelse om midlertidig forføyning. A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport kan dermed fortsette sitt oppdrag i OPS Hålogalandsvegen, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

I september 2024 påla Statens vegvesen Hålogalandsvegen å skifte ut A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport som kontraktsmedhjelper til hovedentreprenøren Skanska Norge.

Årsaken var blant annet at det i en foretakskontroll vinteren 2024 ble avdekket brudd på regelverket om kjøre- og hviletid.

I juni 2025 la Oslo tingrett til grunn at brudd på regelverket om kjøre- og hviletid kan gi Statens vegvesen grunnlag for å kreve at en underentreprenør skiftes ut.

Men retten konkluderte med at firmaet fikk medhold i midlertidig forføyning.

Det innebar at Skanska Norge ikke kunne gjennomføre utskiftingskravet før rettmessigheten av dette kravet er endelig avgjort i en ordinær rettsak.

Nå går oppdraget til lastebilfirmaet i Hålogalandsvegen mot slutten. Selskapet vil trolig bli ferdig med jobben og forlate anlegget før det er mulig å avgjøre om staten får bytte dem ut eller ikke.

Å bruke tid og krefter på en ordinær rettsak er derfor lite produktivt, heter det i pressemeldingen.

Staten som partshjelp for Skanska Norge har besluttet å ikke anke Oslo tingretts kjennelse om midlertidig forføyning.

Etter at denne artikkelen var publisert har TU mottatt en epost fra advokat Kristoffer Johansen i Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, som representerer A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport.

Advokaten skriver at det i artikkelen framgår at entreprenøren blir ferdig med jobben før en eventuell rettssak. Det er ikke tilfellet.

«De har kontrakt ut 2028, og anke over en forføyning ville blitt berammet raskt og avgjort innen kort tid (anslagsvis 1-2 måneder). Hvorfor Statens vegvesen begrunner frafallelsen av kravet sitt på måten de gjør, får de svare for selv,» heter det i eposten fra advokaten.

Han mener det er merkelig at Vegvesenet ikke erkjenner hvilke feil de har gjort, og viser til Oslo tingretts konklusjon om at det er vesentlig færre brudd på regelverket om kjøre- og hviletid enn det Statens vegvesen har lagt til grunn, og at det derfor ikke foreligger grunnlag for å skifte ut firmaet. 

Det var i dette området uhellet skjedde. Bilen som ble truffet, sto nær T-banestasjonen man ser helt til venstre i bildet.
Les også:

Sprengningsuhell på E18-prosjekt: : «Svært alvorlig skadepotensial»

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.