IFS

Ved å overvåke tilstanden til riggene kan de i beste fall slippe å ta dem ut av drift hvert femte år

Kan spare enorme summer.

Ved å samle alle data fra riggene i systemet til IFS, kan riggselskapene overvåke tilstanden på utstyret ombord i sanntid, og slik gjennomføre vedlikehold før noe blir ødelagt. Det kan redusere nedetiden for riggen, og minske tiden den trenger til kai for å fikses. Det sparer selskapet mye penger på.
Ved å samle alle data fra riggene i systemet til IFS, kan riggselskapene overvåke tilstanden på utstyret ombord i sanntid, og slik gjennomføre vedlikehold før noe blir ødelagt. Det kan redusere nedetiden for riggen, og minske tiden den trenger til kai for å fikses. Det sparer selskapet mye penger på. (Foto: IFS)
EKSTRA

Kan spare enorme summer.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Riggene på norsk sokkel er i ferd med å digitaliseres. I beste fall kan det spare dem for millioner av kroner. 

Forebyggende vedlikehold, å oppdage behovet før noe går i stykker, kan sørge for at riggene ikke trenger å tas ut av drift, på grunn av reparasjoner. 

Systemleverandøren IFS har spesialisert seg på IoT-løsninger for oljeserviceindustrien, som digitaliserer denne prosessen. Fra før har Songa Offshores rigger (nå Transocean) installert systemet deres, og nå er de i ferd med å implementere det på riggene til Odfjell Drilling.  

– Akutt vedlikehold er veldig dyrt. Kan man flytte det, planlegge det, gjør det når det er mest hensiktsmessig, så er det flerfoldige millioner å spare for riggselskapene, sier Glenn Arnesen, direktør i IFS Scandinavia, til Teknisk Ukeblad. 

Tilstanden i sanntid

En rigg er utstyrt med hundrevis av sensorer og utstyr som samler inn data. Data om strøm, temperatur, fra pumper og alt som gir resultater. Det IFS gjør er å samle dataene som rigger alt leverer og sette det inn i et system.

Slik kan riggen aktivt overvåkes, på en systematisk og enkel måte, slik at det er mulig å avdekke behov for vedlikehold før noe blir ødelagt. Da kan riggselskapene unngå å måtte stoppe driften fordi kritisk utstyr ryker. 

Gjennom IFS-systemet får man en live-oversikt over riggens tilstand på detaljnivå til enhver tid. Før ble disse tilstandsrapportene utført manuelt for hånd.

– Riggene er spekket med teknologi, og masse teknisk IT. Disse dataene har forblitt i det tekniske miljøet. Vi setter dem inn i en mer administrativ kontekst, hvor det kan kjøres analyser, og vi får ut konkret informasjon om tilstanden på en motor eller lignende. Da kan vi for eksempel se at denne motoren, den vil ryke snart, da bør den byttes ut, forklarer Arnesen. 

– For ti år siden var ikke dette mulig, du måtte hatt enorme datamaskiner. Men takket være teknologisk innovasjon har datakraft utviklet seg noe enormt, legger han til. 

Store summer

Hvert femte år må en rigg til land for vedlikehold og godkjenning. Den tas da ut av drift og inn til land. Her blir den fort liggende i én måneds tid.

Tar vi utgangspunkt i dagrater på rundt 300.000 dollar, altså godt over to millioner kroner dagen, er det ikke vanskelig å skjønne at det er snakk om store summer å spare på å slippe å dra inn til land, eller i det minste begrense arbeidet som må gjøres mens riggen ligger til kai. 

Ved å overvåke tilstanden til riggen, og sørge for å utføre vedlikehold forebyggende, ikke etter at noe går galt, kan man både fortløpende hindre at riggen må stanse operasjoner for å repareres, men i tillegg kan også arbeidet som må gjennomføres ved land minimeres. 

Kanskje så mye at de jevnlige kontrollene kan utføres offshore. 

– Man blir ikke rikere av å samle inn data, men ved å se på disse dataene og gjøre analyser og kan man få god hjelp til å spare penger på vedlikehold. Det er en utgiftspost det går enorme summer med til, påpeker Arnesen.

– Så er det jo også sånn at riggene utsettes for ekstreme forhold, med for eksempel saltvann og kulde som tærer på, og dette løser ikke alt. Men mye av riggutstyret har sensorer som gir oss data, og det er der vi har mulighet til å sette inn disse tiltakene. Det er kun hva som blir målt som setter begrensninger. 

Påvirker bunnlinjen

Odfjell Drilling har installert programvaren på en pilotrigg, men i løpet av våren skal systemet på plass i hele flåten som opererer i Nordsjøen. 

For boreselskapet er langsiktig ressursstyring og vedlikehold en topprioritet, fordi nedetiden har en direkte påvirkning på fortjenesten og resultatene. 

– Nå, mer enn noensinne må vi tilpasse oss til smarte nye digitale løsninger for å være konkurransedyktige og lønnsomme. Teknologien kommer til å gi oss bedre kontroll over vedlikeholdet av våre ressurser og vi er spente på å se de positive resultatene dette vil ha for driftssikkerheten, serviceytelse og kostnadsbesparingen til selskapet vårt, sier Tor Tjeldnes, CIO i Odfjell Drilling, i en pressemelding.

Vil gjennomføre klassing offshore

Også Songa Offshore tok i bruk systemet til IFS i høst. De har installert det på sine fire Cat-D-rigger, som er utstyrt med 600 sensorer hver. 

– Songa Offshore ser et stort strategisk potensial i å bruke IoT til å redusere tid brukt på å føre inn data manuelt, på å automatisere en rekke prosesser og på å gjøre rådata om til brukbar informasjon som støtter og forbedrer analysene og prognosene våre, sier Mark Bessell, COO I Songa Offshore, i en pressemelding.

Som et første steg ble teknologien implementert på de mest kritiske dieselmotorene og elektriske motorene på boreriggene.

– Løsningen er en viktig del av selskapets strategi for å gjennomføre klassing på stedet offshore, ved å kunne dokumentere riggens tilstand. Med en økt grad av automatisering er målet å redusere tiden riggene trenger å oppholde seg ved verft, noe som vil innebære betydelig kostnadsreduksjoner. Samtidig vil det dramatisk korte ned på uplanlagt nedetid for hver rigg, siden det er bedre kontroll på tilstanden, opplyser selskapet i meldingen.  

Songa tror resultatet blir økt driftssikkerhet, lenger tid mellom hver gang det må utføres service på riggene, lenger levetid for utstyr og kostnadsbesparelser.

– Ved å fore data inn i IFS-systemet kan vi reagere mye raskere på vedlikeholdsbehov og vi kan jobbe offensivt for å forhindre problemer før de oppstår, sier Vardans Saribekjans, seniortekniker i Songa Offshore.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå