ENERGI

Varsler nye strøm-krav: – Selskapene har ikke gjort nok for å rydde opp selv

Mindre enn ett år er gått siden regjeringen skjerpet reglene for strømselskapene. Nå varsler forbrukerminister Kjersti Toppe (Sp) nye innstramminger. 

Forbrukerminister Kjersti Toppe (Sp) mener strømselskapene har fått holde på som de vil altfor lenge. Nå vil hun gi mer makt til forbrukerne.
Forbrukerminister Kjersti Toppe (Sp) mener strømselskapene har fått holde på som de vil altfor lenge. Nå vil hun gi mer makt til forbrukerne. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB
8. sep. 2023 - 09:29

– Det er ikke til å stikke under stol at det har vært mye useriøsitet i bransjen og at strømselskapene ikke har gjort nok for å rydde opp selv. Mange forbrukere har med rette følt seg lurt, sier forbrukerminister Kjersti Toppe (Sp) til NTB.

Hun varsler at regjeringen for andre gang på under ett år vil stramme grepet overfor strømbransjen, som har fått mye kritikk for å lokke strømkunder inn i dyre avtaler de ikke har forutsetninger for å skjønne.

Sender forslag på høring

I november i fjor innførte regjeringen nye og strengere regler hvor målet var å gi forbrukerne bedre og mer tilgjengelig informasjon.

Men mer må gjøres, understreker Toppe. Hun mener strømkrisen og de høye strømprisene har avdekket et for dårlig regulert sluttbrukermarked for strøm.

– Strømselskapene har fått holde på som de vil altfor lenge uten at forbrukerne har kunnet kikke dem i kortene. Nå tar vi grep for å rydde opp og sikre helt elementære ting, som at betingelsene er forståelige og at du vet hvilken avtale du har inngått, sier Toppe.

Hun vil sammen med olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) sende et forslag til flere innstramminger på høring i høst. Det overordnede målet er å gi forbrukerne mer makt.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Dette er tiltakene

  • At strømsalgsselskapene må opplyse dersom avtalen ikke følger spotprisen time for time.
  • Innføring av en «nedkjølingsperiode» på 24 timer ved salg av strømavtaler via telefonsalg, dørsalg, standssalg og butikksalg. Ved slike salgsformer foreslås det at forbrukeren ikke kan inngå avtalen i nedkjølingsperioden.
  • Bedre forbrukerrettigheter dersom strømleverandøren gjør endringer i strømavtalen.
  • Strengere krav til informasjon om bruddgebyr i avtaler med bindingstid, både ved avtaleinngåelse og underveis i avtaleperioden.
  • Redusere perioden for forskuddsfakturering fra ti til fire uker.

Ser på nye sanksjoner

Til tross for regjeringens innstramminger fra i fjor, avdekket Forbrukertilsynet lovbrudd hos de 19 største strømleverandørene tidligere i sommer.

Resultatet av tilsynet var nedslående, vedgår Toppe. Hun forteller at regjeringen nå jobber med å få på plass nye sanksjonsmuligheter.

– Det har tidligere ikke vært ført nok tilsyn med bransjen, så Forbrukertilsynet har fått beskjed om å prioritere strømmarkedet, noe de også gjør, sier forbrukerministeren.

Hun har likevel tro på at regjeringens nye tiltak vil fungere.

– Vi har en jobb å gjøre med å få selskapene til å etterleve reglene, så jeg er ikke fornøyd enda. Men jeg har god tro på at når de blir praktisert, vil de føre til en positiv endring og en styrking av forbrukerrettighetene.

Debatten om elektrifiseringen av Melkøya lever i beste velgående. Saken kan havne i retten om Sametinget velger å saksøke staten.
Les også

Sametingspresidenten: Vurderer rettssak om Melkøya

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.