Manglende sikkerhetsforanstaltninger bidro til ulykken i fjor, der føreren av en selvkjørende Tesla omkom i en kollisjon med en trailer.
Manglende sikkerhetsforanstaltninger bidro til ulykken i fjor, der føreren av en selvkjørende Tesla omkom i en kollisjon med en trailer. (Bilde: Tesla)

Tesla Autopilot

Vil stramme inn på autopilot-sikkerheten etter Tesla-ulykke

  • Elbil

Tesla, lastebilsjåføren, Teslaens avdøde fører – og til og med en del andre produsenter av selvkjørende biler – er parter i den fatale Tesla-ulykken i fjor. Og alle er under kryssild fra det amerikanske sikkerhetsdirektoratet for veitrafikk, National Traffic Safety Board (NTSB), som nylig ble ferdig med sin gjennomgang av ulykken.

Gjennomgangen har fått direktoratet til å komme med syv konkrete sikkerhetsanbefalinger, i tillegg til at de peker på flere kritiske forhold, skriver The Verge.

Sentralt i kritikken fra NTSB er det faktum at føreren ble distrahert under kjøringen, og at bilen tillot ham å være det.

– En kollisjon som aldri skulle ha skjedd

– Tesla tillot føreren å bruke det selvkjørende systemet utenfor det miljøet som det var konstruert for, og systemet ga for mye spillerom for at føreren kunne bruke oppmerksomheten sin på annet enn å kjøre bilen, sier NTSB-medlemmet Christopher Hart til The Verge.

– Det var en kollisjon som, for å si det rett ut, aldri skulle ha skjedd, fortsetter han overfor nettavisen.

Selve autopiloten har ifølge NTSB fungert slik den er konstruert for å virke. Ulykken skjedde på en motorvei der en trekkvogn med tilhenger krysset Teslaens kjørebane for å svinge til venstre fra motorveien, i motsatt retning av Teslaen.

Men tilhengeren klarte ikke å komme seg ut av den motgående kjørebanen i tide, og verken føreren eller bilen – en Tesla Model S – rakk å reagere på den kryssende tilhengeren før det var for sent.

Som Tesla siden har påpekt, er systemet fremdeles ikke programmert for å ta hensyn til kryssende trafikk.

  • Les flere saker om elbil 

Flere bilprodusenter

Teslaen var midtpunktet for undersøkelsen, og selskapet har allerede lovet å ta anbefalingene fra NTSB til etterretning. I tillegg til Tesla nevnte NTSB bilprodusentene Audi, BMW, Infiniti, Mercedes-Benz og Volvo som selskaper med tilsvarende behov for forbedringer av sine nivå 2-biler.

De syv anbefalingene fra NTSB skal nå behandles av søsterorganet NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration). NHTSA frikjente tidligere på året Tesla for skyld i saken.

Artikkelen ble først publisert på danske Ing.dk

Kommentarer (18)

Kommentarer (18)