Analysebedriften Navigant Research har sett på hvilke bedrifter som leder an i kappløpet mot bedre litiumion-batterier.
Analysebedriften Navigant Research har sett på hvilke bedrifter som leder an i kappløpet mot bedre litiumion-batterier. (Foto: LG Chem och Navigant Research)

Batteri-selskaper - litiumion-batterier

Sør-Korea leder batterikappløpet, Europa henger etter

- Og de største selskapene vil fortsette å dra i fra.

  • Industri

Batteridrift tar store steg framover, med økende kapasitet hvert eneste år. En ny undersøkelse viser at det er Sør-Korea som leder an i utviklingen.

Batteriet er en oppfinnelse fra 1700-tallet, men det er først i de siste årene som bruksområdene virkelig har eksplodert – fra borerigger til biler og boliger. El-kjøretøy får kanskje mest spalteplass, men også batterier som brukes til energilagring er storindustri. Tesla har blant annet vist at kjempebatterier koblet til strømnettet kan være svært nyttige.

Analysebedriften Navigant Research har foretatt en grundig undersøkelse av bransjen, i likhet med den for selvkjørende biler, for å se hvilke bedrifter som leder an i kappløpet mot bedre batterier. Navigant Research har begrenset seg til litium-ionbatterier.

De to store

Ikke overraskende er det sørkoreansk seier. LG Chem og Samsung SDI har lenge vært både store og ledende når det gjelder batteriutvikling.

– Lederne på markedet har tydelig differensiert seg fra de andre ved å ha en eksepsjonell produktutvikling og sterke bånd med prosjektutviklere, kraftselskaper, investorer og komponentprodusenter, sier Ian McClenny som er ansvarlig analytiker hos Navigant Research i en pressemelding.

De parameterne man har sett på er: Visjoner, markedsstrategi, partnere, produksjonsstrategi, teknikk, geografisk rekkevidde, salg, markedsføring og distribusjon, produktytelse, produktkvalitet og pålitelighet, produktportefølje samt pris.

Grunnen til at de sørkoreanske bedriftene ligger på topp, henger mye sammen med at de har etablert seg over lang tid, og produserer batterier til alt fra Iphones til bilbatterier og større industriinstallasjoner. Navigant sier til og med at de tror at avstanden mellom toppnavnene og de andre med høy sannsynlighet kan øke.

– Vi tror at det er disse lederne som kommer til å være spydspissen innen utviklingen av nåværende og neste generasjon av litium-ionbatterier, sier Ian McClenny.

Vanskelig å ta igjen

Og om Europa og Nord-Amerika havner enda mer i bakleksa, kan det bli ekstremt vanskelig å hente inn forspranget. Tyske Bosch var en stund inne på å gå inn i batterisegmentet – men etter å ha analysert bransjen, valgte de i stedet å kaste inn håndkleet.

I tillegg til LG Chem og Samsung SDI er også sørkoreanske Kokam med på topp ti-lista. De europeiske innslagene består av franske Saft og sveitsiske Leclanché. Nord-Amerika representeres av kanadiske Electrovaya. Kina har BYD og CATL. Japan har Panasonic og Toshiba.

Noen vil kanskje heve på øyenbrynene og undre seg på hvorfor ikke Tesla er med på topplisten. Svaret er at batteriene deres leveres av andre, samt at produksjonen i den egne kjempefabrikken foregår i samarbeid med Panasonic.

Ifølge analysebedriften vil markedet for litium-ionbatterier være 23,1 milliarder dollar i 2026. Markedsøkningen vil først og fremst komme i Nord-Amerika, Europa og Asia-Stillehavsregionen. Primært regner de med at støtte fra myndigheter og ulike stimuleringssystemer vil sørge for dette.

Men det er viktig å legge merke til at Navigant bare har sett på de ledende produsentene av litium-ionbatterier. Andre teknikker og produsenter, så som Unienergy Technologies med sine gigantiske vanadium-strømningscellebatterier er derfor ikke med i rapporten.

Navigant Research – Topp 10-bedrifter innen litium-ionbatterier

  1. LG Chem – Sør-Korea
  2. Samsung SDI – Sør-Korea
  3. BYD – Kina
  4. Panasonic – Japan
  5. Kokam – Sør-Korea
  6. Toshiba – Japan
  7. Saft – Frankrike
  8. Leclanché – Sveits
  9. Electrovaya – Canada
  10. Catl – Kina

Artikkelen ble først publisert på NyTeknik.se

Kommentarer (12)

Kommentarer (12)