Etter at Bourbon Dolphin kantret for 10 år siden, har det blitt satt strengere krav til design av offshoreskip.
Etter at Bourbon Dolphin kantret for 10 år siden, har det blitt satt strengere krav til design av offshoreskip. (Bilde: Bourbon Offshore Norway)

10 år siden Bourbon Dolphin-ulykken

Ulykken med det norske offshoreskipet Bourbon Dolphin førte til strengere krav om tryggere design

Nå er det gått 10 år siden ulykken.

  • Skip

Ulykken med det norske offshoreskipet Bourbon Dolphin har ført til strengere krav om tryggere design av slike skip.

Onsdag er det nøyaktig ti år siden Bourbon Dolphin brått kantret og sank utenfor Shetland. Åtte personer omkom i ulykken.

Onsdag er det minnemarkering for ulykken i Herøy kirke, skriver Sunnmørsposten.

– Godt – og vanskelig

– Jeg håper det blir en verdig markering, selv om det sikkert blir tungt og vanskelig for mange, sier Bjørn Remøy, administrerende direktør i Bourbon Offshore Norway.

Blant de inviterte er de som overlevde ulykken og pårørende. Også daværende sjef i rederiet, Trond Myklebust, skal delta.

Det kantrede ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin med bunnen i været utenfor Shetland. Åtte personer omkom i ulykken.
Det kantrede ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin med bunnen i været utenfor Shetland. Åtte personer omkom i ulykken. Foto: HM COASTGUARD/NTB Scanpix

– Jeg tror det blir både godt og litt vanskelig å møte igjen de pårørende og de som overlevde, seier Myklebust, som i dag er direktør i Viking Supply Ships.

Ingen enkeltpersoner ble klandret for havariet, men rederiet godtok senere en bot på fem millioner kroner.

Fakta om Bourbon Dolphin-ulykken

  • Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin kantret torsdag 12. april 2007 klokken 18.20 like ved boreriggen Transocean Rather, 75 nautiske mil nordvest for Skottland.
  • Sju av mannskapet på 15 overlevde ulykken.
  • Mannskapet rakk så vidt å sende ut nødmelding før skipet tippet rundt og ble liggende med bunnen opp.
  • Den britiske kystvakten ledet og koordinerte den etterfølgende lete- og redningsaksjonen.
  • Rederiet Bourbon Offshore Norway på Herøy, datterselskap av franske Bourbon, eide havaristen.
  • Bourbon Dolphin ble levert fra Ulstein Verft i oktober 2006.
  • En kommisjon som gransket ulykken rettet kritikk mot Det Norske Veritas (DNV) og Sjøfartsdirektoratet i tillegg til rederiet.
  • Rederiet godtok en bot på 5 millioner kroner etter ulykken.

Endret design

Fortsatt jobber både norske og internasjonale skipsfartsmyndigheter med endringer i regelverket, ifølge Sunnmørsposten.

Men utformingen av nye skip har endret seg: De nye skipene skal ha bedre stabilitet og tåle mer krenging.

Ifølge Jørgen Hammersland fra designselskapet Salt Ship Design på Stord er det ikke tvil om at rederiene har tatt lærdom av Bourbon Dolphin-ulykken. Det går en rød tråd fra det som skjedde med offshoreskipet til hvordan de nye skipene blir utformet, mener han.

– Kravene fra rederiene går gjerne utover kravene som myndighetene stiller. Det er en positiv tendens, sier han til Sunnmørsposten.

Lang prosess

Årsaken til at Bourbon Dolphin kantret, var en uheldig kombinasjon av spesielle stabiliseringseffekter for ankerhåndteringsfartøyer.

Men prosessen med å endre internasjonale lover og regler tar tid.

Først før jul i fjor kom nye regler for ankerhåndtering på plass. De nye reglene skal gjelde fra 2020.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)