Det er fortsatt mulig å bestille en Uber-bil på kort varsel i Oslo sentrum. (Bilde: Roald Ramsdal)

Uber sporer passasjerer

Uber slutter å spore passasjerer etter at de har gått ut av bilen

Lytter til protester.

Uber deaktiverer en kontroversiell funksjon i selskapets app som gjør at passasjerer blir sporet, selv etter at de har forlatt bilen, melder Cnet.

Når man kjører med Uber blir turen sporet, og passasjeren kan selv velge å sende en lenke til venner eller familie som kan følge turen i sanntid på et kart.

Men i fjor høst ble det avslørt at transportselskapet fortsetter å spore passasjeren i fem minutter etter at turen er ferdig. Avsløringen førte til protester både fra kunder og personvernforkjempere.

- Vi forplikter oss nå til større åpenhet og valg når det kommer til vår datainnsamlingspraksis, sier Ubers sikkerhetstalskvinne, Melanie Ensign.

– Mens innsatsen i fjor høst for post-tur lokasjoner var rette mot å forbedre brukeropplevelser, lot våre brukere oss få vite at vi bommet på målet, sier Ensign, ifølge Cnet.

Uber endret personverninnstillingene i appen tidligere i år, og åpnet blant annet for at app-brukere kan velge å aldri bli sporet. Nå velger selskapet å gå et skritt lenger og stoppe innsamlingen av data etter at turen er avsluttet.

Opererer fortsatt i Oslo

Det er fortsatt mulig å bestille Uber-taxi i Oslo, til tross for at Oslo-politiets aksjoner mot personer som kjører aktivt for tjenesten.

I november i fjor leverte Norges Taxiforbund en samleanmeldelse mot 105 Uber-sjåfører til politiet. Flere sjåfører er anmeldt i etterkant, og den første rettskraftige dommen mot en Uber-sjåfør i Norge kom i fjor høst.

Svært mange av de anmeldte sjåførene har fått inndratt førerkortet, og mange millioner kroner i sjåførfortjeneste er inndratt eller skal inndras.

Men ikke alle er enige i at Uber er ulovlig i Norge, i hvert fall ikke om sjåførene kjører turer sporadisk og ikke har tjenesten som fulltidsgeskjeft.

Lovligheten til vurdering

Delingsøkonomiutvalget anbefalte i vår at transporttjenesten skal bli lovlig i Norge. Høringsfristen var 8. mai og uttalelsene ligger i øyeblikket til vurdering hos Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet.

I tillegg mener EFTAs overvåkingsorgan ESA at Norge har lagt så strenge begrensninger på antall drosjeløyver at barrieren for å få innpass i det norske drosjemarkedet blir for høy. Løyvesystemet kan også gi dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne, ifølge ESA.

ESA venter på regjeringens svar på kritikken, men svaret lar vente på seg. Etter å ha fått utsatt svarfristen flere ganger, er regjeringens svarfrist nå utsatt til 27. oktober, melder DN.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)