Industripartnerne i UCAS-D
Northrop Grumman er hovedkontraktør for UCAS-D-programmet, som står for Unmanned Combat Air System Demonstration
Følgende industrigiganter bidrar også:
- GKN Aerospace
- Lockheed Martin
- Pratt & Whitney
- Eaton
- GE
- Hamilton Sundstrand
- Dell
- Honeywell
- Goodrich
- Moog
- Wind River
- Parker Aerospace
- Rockwell Collins
X-47B
Ubemannet, haleløst og stealthy bombefly. Første flyging: 4. februar 2011
- Vingespenn: 18,9 m (62,1 fot), 9,4 m med vingene foldet inn
- Lengde: 11,6 m (38,2 fot)
- Tomvekt: 6,4 t
- Maks takeoffvekt: 20,2 t
- Våpenlast: 2 t
- Operasjonell høyde: >40 000 fot
- Hastighet: subsonisk
- Rekkevidde: >2 100 nm (3 900 km)
- Motor: Pratt & Whitney F100-PW-220U
- Avionikk/sensorer: EO/IR/SAR/ISAR/GMTI/MMTI/ESM
Det ubemannede testflyets tok av for første gang sist fredag.
Jomfruferden gikk opp til 5 000 fot der X-47B gjorde noen sløyfer og landet trygt 29 minutter senere.
Testflygingen ble gjennomført fra flybasen Edwards i California i regi U.S Navy og produsenten Northrop Grumman.
Liten B-2
Av utseende kan X-47B minne om en baby-B-2. De er begge haleløse stealthfly, altså vanskelig å oppdage på radar, og er begge konstruert for å bære bombelast. Og begge er bygget av Northrop Grumman.
Les også disse B-2 Spirit-artiklene:
Dråpen som fikk stealthflyet til å styrte
Forskjellen er altså størrelsen. Selv om heller ikke X-47 er noen mini-UAV. Den er heller på størrelse med en F-16 – litt kortere men større vingespenn.
Sammenligningen er ikke helt tilfeldig valgt, ettersom demonstrasjonsflyet bærer en avart av samme motor som Fighting Falcon, en Pratt & Whitney F100-PW-220U.
På hangarskip
X-47B er en del av det amerikanske sjøforsvarets demonstrasjonsprogram for ubemannede kampfly, UCAS-D. Målet er å ta fram en ubemannet stealhtbomber som kan ta av fra og lande på hangarskip og etterfylle drivstoff i lufta.
Northrop Grumman vant kontrakten i 2007, og forrige ukes jomfruferd var et drøyt år på overtid.
Testingingen skal fortsette en stund i California før X-47B senere i år flytter til marineflybasen Patuxent River som ligger ved Chesapeake Bay-estuariet i Maryland på USAs østkyst.
Der starter arbeidet med å gjøre det førerløse flyet i stand til å operere til sjøs. Målet er å starte testflyging fra hangarskip i 2013.
På Northrop Grummans "sosiale medier"-sider, finnes også en video av testflygingen.
Les også: