MARITIM

– Uansett hvilket skip man bygger, vet man ikke nøyaktig vekt før det er sjøsatt

Hurtigruteskipene var ikke for tunge likevel.

Med Arkimedes lov og kjent dypgang og volum, er det mulig å regne eksakt vekt av skipet. Det er lettere enn beregnet, men tyngdepunktet er noe høyere. Det må kompenseres for å sikre god stabilitet.
Med Arkimedes lov og kjent dypgang og volum, er det mulig å regne eksakt vekt av skipet. Det er lettere enn beregnet, men tyngdepunktet er noe høyere. Det må kompenseres for å sikre god stabilitet. Oclin/Hurtigruten
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
7. juni 2018 - 15:43

Konserndirektør Karsten Sævik i skipsbyggergruppen Kleven hadde ikke fått tid til å bli varm i trøya før det ble store presseoppslag om at ekspedisjonsskipet Roald Amundsen «var for tungt» og at «inntil to etasjer (…) må bygges om», som DN skrev tirsdag 29. mai.

Les mer om:
Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.