PROSJEKTER

Tveito Maskin har laveste pris på nytt utsiktspunkt ved Nutheimbakkene

Men flere lokale bedrifter er interessert.

Turistene skal kunne få med seg den gamle.
Turistene skal kunne få med seg den gamle. Illustrasjon: Feste landskap/Arkitektur
14. jan. 2020 - 05:09

Tre firmaer fra Telemark og et fra Agder er interessert i å bygge nytt utsiktspunkt ved de beryktede Nutheimbakkene i Telemark.

Utsiktspunktet skal trekke turister etter at E134 er lagt om og nå går gjennom Mælefjelltunnelen som åpnet 19. desember 2019.

Fire entreprenører har altså levert tilbud, og prisene ser slik ut:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Tveito Maskin 4.688.910
Skorve Entreprenør 5.442.714
Hovden Hytteservice 6.944.310
Kåsa og Ringhus Entreprenør 6.982.980

NB: Som vanlig skal tilbudene evalueres og kontrollregnes før noe er avgjort.

Prosjektet er en totalentreprise, hvor det i utgangspunktet finnes noen skisser som ligger til grunn. Men entreprenøren må selv stå for prosjekteringen, og har dermed mulighet til å påvirke det ferdige resultatet.

Entreprenøren som blir valgt, må ferdigstille prosjektet innen 16. juni.

Bruer over E6
Les også

Disse bruene stenges for kjørende umiddelbart

Ikke inn i glemmeboka

Den gamle E134-traseen blir fylkesvei når Mælefjelltunnelen åpnes for trafikk. <i>Illustrasjon:  Statens Vegvesen/Veier24</i>
Den gamle E134-traseen blir fylkesvei når Mælefjelltunnelen åpnes for trafikk. Illustrasjon:  Statens Vegvesen/Veier24

Prosjektleder for E134 Gvammen-Århus, Trond Øygarden i Statens vegvesen, forteller at byggingen av utsiktspunktet på det som nå blir hetende fylkesvei 3364, er et prosjekt som ligger inne som en del av prosjektet Gvammen-Århus, og at det er årsaken til at det er Statens vegvesen som skal stå som byggherre til det står ferdig sommeren 2020.

– Både fylket og de berørte kommunene er redde for at denne flotte vegstrekningen i Telemark skal gå i glemmeboken når vi nå straks skal åpne nye E134 med Mælefjelltunnelen. Derfor skal vi gjøre vårt for å bidra til at Nutheimbakkene blir en opplevelsesstrekning, hvor det tilrettelegges særlig for sykkelturisme, men selvfølgelig også for kjørende, sa Trond Øygarden til Veier24 ved utlysingen av oppdraget.

Turistene skal kunne få med seg den gamle E134-utsikten før de kjører gjennom Mælefjelltunnelen. <i>Illustrasjon:  Feste landskap/Arkitektur</i>
Turistene skal kunne få med seg den gamle E134-utsikten før de kjører gjennom Mælefjelltunnelen. Illustrasjon:  Feste landskap/Arkitektur
Snart er asfalteringssesongen i gang igjen. I flere pilotkontrakter stilles det minstekrav til asfaltens levetid.
Les også

For 1,1 milliarder kroner får Vegvesenet 560.000 tonn asfalt – se hvor den havner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.