Fartssperre i biler vil kunne gi færre dødsulykker, mener Trygg Trafikk. (Bilde: Scanpix)

DØDSULYKKER I TRAFIKKEN

Trygg Trafikk vil ha fartssperrer i bilene

For å få ned veksten i antall dødsulykker.

I 2013 døde 190 personer i veitrafikken. Det er en økning på 31 prosent siden 2012.

– Siden 2009 har vi opplevd en årlig nedgang i antall omkomne på veiene. De siste årene har denne reduksjonen vært sterk, og i 2012 kunne Norge skilte med lavest antall omkomne i trafikken i Norden, etter befolkningstall. Med en økning på over 30 prosent i 2013 er denne trenden nå snudd, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Flest menn

Det er ulykker med bil som har ført til økningen i antall omkomne. I 2012 døde 67 bilførere og 19 bilpassasjerer. I år har antallet økt til 102 bilister og 31 bilpassasjerer.

Blant fotgjengerne og syklistene er det en nedgang, mens antallet omkomne på motorsykkel har gått litt opp.

– Vi ser en økning i antall omkomne ungdommer, men den desidert største økningen finner vi i aldersgruppen fra 45 år og oppover. Et flertall av disse døde i bil. Blant de omkomne fotgjengerne finner vi svært mange eldre over 60 år.

Det store flertallet av omkomne i trafikken er menn. Av de 190 omkomne i 2013, er kun 52 kvinner.

Tiltak

Direktøren i Trygg Trafikk peker på flere tiltak som vil kunne bidra til å redusere ulykkene, også blant fotgjengere og syklende:

  • Fartsgrense på 30 kilometer i timen i alle byer og tettsteder.
  • Styrking av Utrykningspolitiet.
  • Avgiftskutt som bidrar til raskere innføring av ny sikkerhetsteknologi i bilene. Her er fartssperre, atferdsregistrator, bilbeltepåminner og alkolås de mest effektive metodene.
  • Raskere utbygging av midtrekkverk og rydding av farlig sideterreng på ulykkesutsatte veier.

– Fartssperre er et tiltak det er viktig å ta i bruk, sier Johansen.

1. januar opererte Statens vegvesen med 191 omkomne i trafikken. Dette ble torsdag endret til 190 i samråd med Statistisk sentralbyrå.

Les også:

Kobbermiddel kan stoppe brann i elbilbatterier  

Bygger bobil av Tesla S

Utslippene halveres med norske elbilbatterier