Politiet i Trøndelag har gitt tre selskaper status som mistenkt etter leirskredet i Levanger 30. august, der én person mistet livet. Det melder politiet i en pressemelding.
De tre selskapene er Bane Nor, som var byggherre, Infrakraft, som hadde entreprenøransvaret, og Niras, som var arbeidsgiver til den omkomne.
Etterforskningen retter seg mot mulige brudd på arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter.
– Mistenktstatusen er gitt på bakgrunn av rollene selskapene har hatt i prosjektet. Det betyr ikke at noen nødvendigvis har gjort noe galt, men vi må undersøke om de har oppfylt sine plikter etter lovverket, sier politiadvokat Kjetil Bruland Sørensen, som er påtaleansvarlig i saken, til TU.
– Skal finne ut hvordan arbeidet var lagt opp
Det var i begynnelsen av september at politiet åpnet etterforskning.
Sørensen forteller at etterforskningen blant annet vil se på hvilke vurderinger og tiltak som ble gjort av selskapene, både i forkant av og på selve dagen for raset, for å ivareta sikkerheten til de som befant seg i området.

Ras stenger Meråkerbanen: – Utrygt å gå inn i området
– Vi skal finne ut hvordan arbeidet var lagt opp, og hvilke risikovurderinger som ble gjort. Det er et komplekst arbeid, og vi har oppnevnt en uavhengig geoteknisk sakkyndig for å vurdere de faglige sidene, sier han til TU.
Ifølge Sørensen er det foreløpig ikke aktuelt med tiltale, og mistenktstatusen kan både utvides til flere aktører, eller falle bort for noen av de tre.
– Det er for tidlig å konkludere om ansvarsforholdet. Vi er fortsatt i en fase hvor vi systematiserer og gjennomgår dokumentasjonen, sier han.


Den sakkyndige, Sigbjørn Rønning fra NGI, har frist til våren 2026 med å levere en rapport som skal si noe om årsakene til skredet, og om de tiltakene som ble gjort i forkant, var tilstrekkelige. Politiet håper rapporten kan være klar tidligere.
Undersøker hendelsen internt
Bane Nor bekrefter at de er orientert om status som mistenk i saken.
– Bane Nor er allerede orientert av politiet om at vi har status som mistenkt i etterforskningen etter raset ved Nesvatnet. Ifølge politiet er vår status som mistenkt begrunnet med vår rolle i prosjektet, og at dette ikke betyr at Bane Nor har gjort noe galt, sier Gunhild Synnestvedt, konserndirektør for Etterlevelse og sikkerhet i Bane Nor.
Hun understreker at statusen ikke påvirker selskapets vilje til å samarbeide i etterforskningen.
– Status som mistenkt medfører at man får et sett med rettigheter og plikter, men påvirker for øvrig ikke Bane Nors samarbeid med politiet i saken, sier hun.
Bane Nor har også satt i gang en intern undersøkelse for å kartlegge hendelsesforløpet og mulige årsaker til skredet.
Fortsetter med avhør
Så langt i etterforskningen har politiet gjennomført en rekke vitneavhør og samlet inn omfattende dokumentasjon fra prosjektet. Nå skal etterforskerne gå inn i en ny fase, der materialet analyseres i tett samarbeid med den sakkyndige geoteknikeren.


Raset førte til full stans både på E6 og Nordlandsbanen, som begge er viktige transportårer gjennom Trøndelag. Det omfattende kvikkleireskredet ved Nesvatnet tok med seg både jernbanen, E6 og den gamle E6-traseen.
Bane Nor hadde installert omfattende overvåking av grunnen ved Nesvatnet, men har tidligere uttalt at det ikke ble registrert noen alarmer eller varsler fra overvåkningssystemene før eller under skredet.
Selskapet Cautus Geo, som hadde levert poretrykksmålerne, har uttalt at systemet fungerte som normalt og leverte data, men understreket at det er geoteknikere som skal tolke hva målingene faktisk betyr.
Visste om kvikkleire
TU har tidligere omtalt at geotekniske undersøkelser fra både 2022 og 2024 dokumenterte at grunnen i området består av leire med varierende styrke og sensitivitet, inkludert soner med både sprøbruddleire og kvikkleire.
I en rapport fra 2022 ble kvikkleire påvist i flere borepunkter på 4 til 10 meters dybde, mens en senere undersøkelse fra 2024 fant kvikkleire dypere i grunnen, blant annet i ett borepunkt på rundt åtte meters dybde.
I kommunens risiko- og sårbarhetsanalyse fra 2022 ble kvikkleireskred vurdert som en uønsket hendelse med middels til høy risiko, spesielt fordi konsekvensene ved et eventuelt ras kunne være svært alvorlige.

Politiet: Starter bred etterforskning







