TRAFIKK OG ITS

Trafikken øker ved Kongsberg, og riksvei 7 kan bli nedbetalt flere år før tiden

Bil nummer 10 millioner passerte gjennom bomstasjonene på E134 i Kongsberg i påskeuka.

Vegvesenet melder om økende trafikk gjennom E134-bommene på Kongsberg. I påskeuka passerte bil nummer ti millioner gjennom byen.
Vegvesenet melder om økende trafikk gjennom E134-bommene på Kongsberg. I påskeuka passerte bil nummer ti millioner gjennom byen. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
26. apr. 2022 - 14:13

Trafikken på de to bomveiene i Buskerud, E134 Damåsen-Saggrenda og riksvei 7 Sokna-Ørgenvika, har vært jevnt økende så langt i år, skriver Vegvesenet i en melding. Den siste strekningen kan dermed bli nedbetalt tre år før planen.

Etaten forteller at trafikken gjennom bomstasjonene på Kongsberg økte med hele 14,1 prosent i mars 2022. Økningen i årets første tre måneder ligger 7,1 prosent over fjorårets første kvartal.

I 2021 var ÅDT gjennom E134 i Kongsberg på 15.361 biler, mens ÅDT i første kvartal 2022 ligger på 14.135. Det tallet er nesten 1000 høyere enn for samme kvartal i fjor.

Nedbetalt flere år tidligere

Trafikken på riksvei 7 Sokna-Ørgenvika viser også en jevn stigning.

Trafikkveksten i mars 2022 var på 5,7 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Veksten i første kvartal 2022 lå 4,1 prosent over fjorårets tre første måneder.

I 2021 var ÅDT på riksvei 7 gjennom Ørgenviktunnelen 3764 biler. Første kvartal i år ligger ÅDT på 3719 biler. Sokna-Ørgenvika ble åpnet sommeren 2014 og skulle dermed etter planen være nedbetalt i 2029. Men med fortsatt jevn trafikkøkning som til nå kan bompengeprosjektet mellom Ringerike og Krødsherad være nedbetalt nærmere tre år tidligere, ifølge Vegvesenet.

Asfalttoget er i gang med "fres og legg", som det heter i bransjen. Denne natta ble det 2200 meter med ny asfalt i ett felt av E6.
Les også

Her legger de 1000 tonn asfalt i løpet av natta

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.